Fairshopping
Startsidan » Telefoni/dator » Affär med företaget Varbergsdata på Blocket

Varbergsdata - "Affär med företaget Varbergsdata på Blocket"

Den 28 mars köpte jag Office Enterprise 2007 Retail av företaget Varbergsdata genom en annons på Blocket.

Jag svarade på annonsen som jag hittade på Blocket, och skrev att jag var intresserad av att köpa ett omgående om det fanns några kvar

Svaret jag fick från dom var följande:

Sätt in summan som stod i annonsen på vårat Nordea konto och märk din betalning med ditt namn så skickas Office paketet omgående när betalning registrerats
OBS maila namn och leveransadress till oss
Mvh Varbergsdata

I det svaret står inget om fraktsätt alternativt annan kostnad.
Man talar bara om att det finns ett att köpa och det kostar 635:- och det beloppet emotser man insatt på ett uppgivet Nordeakonto i förväg och när pengarna registrerats så skickas Officepaketet omgående. Där står inte heller att det skickas som brevpost utan rek.

I och med detta så har jag gjort en förskottsbetalning för paketet och har alltså inte fått någon vara.
I det här fallet så anser ju Varbergs data att jag som kund får stå för kostnaderna/risken

Det som jag kan utläsa från deras mejl med supporten är att dom inte har någon som helst ytterligare ansvar - utan bara behåller pengarna utan att leverera en vara som jag betalt för.

Jag fick försändelsen, men det ankom i skadat skick.
Brevet var lagt i ett sk. eftersändningskuvert från Posten på vilket det stod handskrivet - " Ankom i skadat skick". Brevet som låg i var sönderrivet i ena sidan och tömt på sitt innehåll.
Allt som låg i kuvertet var ett sönderrivet kvitto, men inget Office paket.

Kuvertet var dåligt igenklistrat - halva fliken var öppen och har inte ens varit limmat(limmet är fortfarande kvar oanvänt)
Detta har bidragit till att man har kunnat titta i kuvertet och sett innehållet.

Har varit i kontakt med Konsument Göteborg, och hon svarade att jag som konsument skall här inte stå för att varan gått sönder på vägen till mig eller aldrig nått mig överhuvudtaget.

Svaret från företaget blir då följande:
Detta du fått från konsument Göteborg gäller inte när kunden valt att få sin vara skickad med vanlig postgång.

Sen nytt svar på detta från Konsument Göteborg:
Jag förstår inte alls vad det här företaget syftar på. Enligt Konsumentköplagen står säljaren risken för en vara fram till avlämnandet till köparen. Detta villkoras inte med vilken postgång en vara skickats med. Konsumentköplagens regler är tvingande och kan inte avtalas bort. Jag ser därför inte hur företaget skulle kunna neka dig att kostnadsfritt få en ny felfri vara levererad utan kostnad för dig.


Jag har skickat ett antal mejl till företagets support samt direkt till företagets VD, men dom vill inte ta något ansvar.
Dom anser att allt ansvar ligger hos mig, och det företaget verkar ju inte alls bry sig om Konsumentköplagen.

Nu har jag tyvärr ingen kopia på annonsen, och den är borttagen från Blocket.


Men vad jag kommer ihåg så var det Office paket som dom hade köpt upp av ett företag som hade gått i konkurs(därav det låga priset)

Som sagt så handlar det inte om så mycket pengar, men mer om principen. Att ett företag skall förhålla sig till Konsumentköplagen, och inte köra sin egen policy/villkor


Skickat till Varbergsdata 2007-05-25 14:49


Varbergsdata
Bilden har inget med ärendet att göra.


  swedeboy
Vill du veta de senaste om Fairshopping?

Fler tjänster på Fairshopping:

  • Läs senaste nyhetsbrevet!
  • Hur besvarar jag ett inlägg på Fairshopping?
  • Fairshoppings policy
  • Prenumerera via RSS
  • Få FS-nyheter till MSN
  • Följ oss på Twitter 


  • Vad tycker du?

    Sverige skänker 3:e mest i världen. Hur skänker du framförallt dina pengar?

    Hämtar svarsresultatet. Vänligen vänta...


    Tipsa en vän!
    Nedan kan du tipsa en vän om Fairshopping.
    Ditt namn:
    Vännens namn:
    Vännens e-post:



    Företagets svar
    Hej Man kunde i annonsen på blocket välja om man ville ha varan skickad till sig med vanlig postgång eller för 67kr mer och få det skickat med rekommenderad postgång, en del kunder var snåla och valde då att köpa med vanlig postgång och det stod då utförligt i annonsen på Blocket.se att man som kund gjorde detta på eget ansvar och att vi INTE tog ansvar om något händer vid den vanliga postgången som det tyvärr har gjort i detta ärende.. är ni intresserade av att titta på annonsen från Blocket så finns den att tillgå om ni mailar oss.. Mvh Varbergsdata



    Varbergsdata, Varbergsdata

    Företaget svarade 2007-05-25 15:05

    Vad tyckte du om svaret?
    Varbergsdata Företaget svarade efter 16 minuter.
    Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att kunna kommentera på ett inlägg som är äldre än 7 dagar.

    En som vet, 2008-09-02 18:47:42:Anmäl kommentar
    Tyvärr Jencho
    Jag känner den snubben sedan många år, han kan du aldrig få tag i.
    Om du bara viste hur mycke han gjort sig skyldig till i bedrägeriväg genom åren så skulle du bli mörkrädd.
    Det går säkert att spåra honom men då behövs lite inside info om honom.

    Jencho, 2008-08-26 08:32:11:Anmäl kommentar
    Men BLOCKET.se då? Har inte dom lite ansvar i vad dom tar in för annonser? Dom som ska vara så *seriösa* i sin policy......Vi mailar Varbergs Data tills han skickar paketet tycker jag!

    swedeboy, 2008-06-15 14:21:29:Anmäl kommentar
    Eftersom jag har haft en diskussion angående Varbergsdata här på Fairshopping, så är det ju inte mer än rätt att också meddela resultatet från förundersökningen. Har varit i kontakt med polisen och fått besked om att mitt ärende är nerlagt i brist på bevis. Förundersökningsledaren i mitt fall ansåg det mera som ett avtalsbrott än bedrägeri.

    En som vet, 2008-02-11 09:31:46:Anmäl kommentar
    Med lite insikt i vad som händer i Varberg och med denna så kallade företagare så har jag upptäckt att det är helt lugnt nu, han ligger väldigt lågt, kanske jagad ????

    En som vet, 2007-10-21 23:07:47:Anmäl kommentar
    Det låter bra kaffet.
    Då kanske vi slipper se mer av den tönten i fortsättningen.

    Kaffet, 2007-10-13 00:06:14:Anmäl kommentar
    Han är inte registrerad hos Microsoft och Microsoft Svenska vill inte ha med detta företaget att göra samt att de har lagt det vidare till sin EU avdelning för hantering med ev. rättspel.
    De har ju i alla fall gott om pengar och advokater... ;-)

    en som vet, 2007-08-08 21:02:03:Anmäl kommentar
    Det skulle inte förvåna mig om han sitter häktad då han gjort sig skyldig till både det ena och det andra.
    Det skulle i så fall förklara varför det inte går att få tag i honom.

    en som vet, 2007-08-07 11:21:55:Anmäl kommentar
    Han har tidigare sålt brända kopior av Windows XP PRO och även varit polisanmäld för det, av någon anledning klarade han sig den gången.
    Men han verkar oförbätterlig.

    ludde, 2007-08-07 09:55:15:Anmäl kommentar
    Hejsan! har med blivit blåst av den j--len har gått ca 1,5 vecka nu sen jag betalade för en xp pro skiva har mailat men han hör inte av sig.Synd att jag inte hittade denna sidan fören det var för sent.

    Zzmurfen, 2007-08-06 12:17:58:Anmäl kommentar
    Hejsan har råkat ut för dom också och ångrar att jag ej läste detta tidigare sökte på varbergsdata o kom hit :)..
    Problemet är att jag har betalt för xp pro två ex med recommenderad postgång och det har gåt 7 dagar tycker att det är väldans lång tid och skickat mail till han och han svarar ej på mailet:(

    Yterligare en som vet, 2007-08-01 22:27:27:Anmäl kommentar
    håller med er allihop, har också råkat illa ut för denna bedragare och skojare. Jag rek. att alla som har haft probelm med han lägger anmälningarna på hög. Lycka till, det lär ni behöva.

    Bedrägeri ?, 2007-07-29 01:48:11:Anmäl kommentar
    I Hallands nyheter lördagen den 28/7-07 stod det en artickel om nämnda företag, som är föremål för en polisutredning, så jag rekomenderar alla som läser detta och blivit lurade att göra en polisanmälan.

    Jan, 2007-07-27 20:48:56:Anmäl kommentar
    Jag har ringt Emil på www.bsa.org samt kontaktat Blockets personal.

    I GÅNG IGEN MED NY ANNONS, 2007-07-26 21:10:10:Anmäl kommentar
    Nu har varbergsdata ny annons på blocket där de realiserar Windows XP och Windows Vista till reapriser. http://www.blocket.se/vi/12780965.htm

    en som vet, 2007-07-25 00:20:31:Anmäl kommentar
    Tyvärr Jan, men någon skrothandlare har han aldrig varit, vill inte gå in på vad han pysslat med tidigare, men det är definitivt inte skrot.

    Jan, 2007-07-24 15:56:51:Anmäl kommentar
    Varbergsdata är nu under utredning av bsa.org
    Rekomenderar alla som använder piratprogram från Varbergsdata att avinstallera ifall företaget har register över sålda piratprogram. Företaget har inga anställda, bara en skrothandlare som bytt yrke till dataskojare.

    Jan, 2007-07-20 20:08:45:Anmäl kommentar
    Detta "företag" säljer kopierade programvaror, licenserna är volymlicenser vilka Microsoft har spärrat. Jag köpte och fick en kopia samt en nyckel som ej fungerar när man ska uppdatera. Har kontaktat Microsoft vilka sa att jag ska gå vidare med detta till bsa.org. Om återbetalning ej sker innan tisdag 24/7 2007 så skickas allt in till bsa.org för gransking.

    En som vet, 2007-07-19 20:05:43:Anmäl kommentar
    Det är ingen spoling som driver det så kallade företaget varbergsdata, det är en kille som är ca 40 år.

    En som vet, 2007-07-18 20:22:40:Anmäl kommentar
    Ni som blivit lurade av varbergsdata ska veta att det inte är första gången den så kallade ägaren gör sig skyldig till att lura folk, det har hänt åtskilliga gånger tidigare med polisanmälningar som följd.
    Jag tycker ni ska stå på er och göra polisannmälan, den sortens oseriösa betende hör inte hemma i branschen.

    swedeboy, 2007-07-18 09:55:31:Anmäl kommentar
    Varbergsdata har nu en liknande annons ute på blocket. http://www.blocket.se/vi/12601833.htm.
    Har skickat ett mejl till Blocket, och berättat om detta ärendet.

    m, 2007-07-17 23:52:46:Anmäl kommentar
    Skicka ett ebrev till piracy (at) microsoft (punkt) com och berätta för dem om försäljningen av enterpriseprodukten till ett pris långt under det som är det gängse på marknaden, och då utan kartong. De kan nog vara intresserade av att höra om sådant.

    swedeboy, 2007-07-09 15:28:32:Anmäl kommentar
    Nu är en polisanmälan gjord. Så nu är det bara att vänta och avvakta polisutredningen. Men kan inte tänka mig att den kommer att läggas ner då vi är tre stycken som anmäler Varbergsdata för att inte följa konsumentköpslagen och ta ansvar för varan tills det nått köparen.

    Fröken Förbannad., 2007-07-04 15:58:26:Anmäl kommentar
    Ursäkta. Men hur f-n kan man kalla sina kunder SNÅLA helt öppet? Vad är det här för ett skämtföretag? Självklart att om man har ett företag med god känsla för kvalitet och service har man även ombesörjt ett säkert och tydligt leveranssätt av en vara man säljer. Företag som dessa borde få näringsförbud omedelbums.

    swedeboy, 2007-06-29 22:13:09:Anmäl kommentar
    Nu har jag hittad ytterligare en till som har blivit lurad av Varbergsdata. http://zaquon.wordpress.com/2007/06/25/varbergdata/
    Han har gjort en polisanmälan, och nu funderar jag starkt på att göra en polisanmälan också.
    Någon måste sätta stopp för detta företag, så att inte fler blir drabbade.
    Jag har kontaktat media, men inte fått någon ordentlig respons i större media. Responsen blir kanske bättre om fler försöker trycka på media.

    Pål-Fairshoppingteamet, 2007-06-16 20:10:10:Anmäl kommentar
    ...Och han har rätt - du fick ju inte hjälp och någon lösning här. Det är en bra idé att följa upp vidare. Det är lite av en resursfråga, men det är ju bara att prioritera bättre så låt oss se vad vi kan göra! Media - jag berättar gärna om det som skrivs här när jag har kontakt med journalister. Men det upplevs som marknadsföring för sidan - vilket det ju också är. Så personligen tycker jag det är starkare om du som är berörd har kontakt med medier och tar stöd i det som skrivits av företag och i kommentarerna här för att intressera dem. Journalister får in ett överflöd av information och det är svårt att ta upp och göra något på allt, men ett företag som kallar kunderna "snåla" och får 1.1 i betyg på sitt svar kanske kan vara intressant att ringa på för en reporter som blir nyfiken. Jag gillar att du inte viker ner dig. Det är starkt!

    swedeboy, 2007-06-16 18:51:18:Anmäl kommentar
    Tack för ett bra svar Pål. Som konsument har man inte stora chanser när man blir blåst på småsummor av företag (som i mitt fall). ARN tar inte upp fall med för lågt belopp inom respektive grupp. I mitt fall så hamnade programvara under elutrustning. Konsumentvägledningen kan inte komma med något annat än råd. Sen kostar det för mycket att anlita advokat/driva ärendet vidare till tingsrätten när det gäller småsummor. I mitt fall så skulle det ha kostat 12500 kr. Några förslag: Om Fairshopping eventuellt kunde göra något då man inte får några vettiga lösningar eller svar. T.ex kontakta gällande företag och kanske följa upp ärendet lite mer. Eller som i mitt fall hjälpa till med att kontakta media. Som jag har skrivit tidigare så har jag kontaktat olika tidningar, men dom verkar inte bry sig så särskilt mycket. Jag fick svar av chefredaktören på Pc För Alla. Han svarade att jag kikar närmare på det, men betyder det att du inte känner att du fick hjälp via Fairshopping?

    pal@fairshopping.se, 2007-06-16 17:44:36:Anmäl kommentar
    Den stora målsättningen med sajten är det som gått fel ska bli löst. Och att företag som gör fel inte bara ska rätta till det utan också lära sig av sina kunder hur de borde göra - jämt. Det är ju vi kunder som upplever hur deras tjänster fungerar. Det här är en chans för företag att faktiskt lära sig hur de inte ska göra. Och det är en chans för dem att rätta till och förklara inte bara för sin kund, utan så att alla vi andra kan se hur de hanterar oss.
    Vi hoppas också att fler ska inspireras att säga ifrån och inte bara ge upp när de möter tystnad eller dåliga svar. Finns det en kanal där vi är fler som engageras oss så ökar möjligheten att nå en lösning.
    Vi tror också att det är bra för oss konsumenter att läsa om de företag som inte svarar eller nonchalerar sina kunder i svaren. Det är bra att veta innan man själv blir kund hos dem. Ditt klagomål ligger fyra på Google just nu - ingen som söker på Varbergsdata kan undgå att se det. Så du har gjort nytta!
    Några andra på sajten har fått lösningar på sina klagomål och det är jättekul. Men jag förstår att du som inte kom längre än så här är besviken. Vi andra har haft nytta av att få läsa ditt klagomål, men du fick inte den lösning du ville ha.
    Kan man gå längre? Kanske kan man intressera media för ett klagomål som det här för att få ytterligare tryck på företaget. Kanske finns det vissa företag som inte går att komma längre med... Har du förslag på mer som vi kan göra får du gärna komma med dem - det är mycket uppskattat! Hälsar Pål

    swedeboy, 2007-06-15 22:45:16:Anmäl kommentar
    Hej!

    En fråga till Fairshopping-teamet.

    Jag undrar vad som är målsättningen med denna sajt? Man anmälar en klagan på ett företag. Ni skickar det vidare till företaget, och förhoppningsvis kommer ett svar tillbaka. Sedan? Vad händer därefter? Svaret - på frågan som sändes till företaget i mitt fall - var ju samma som de redan hade skickat till mig. Tacksam för svar.

    swedeboy, 2007-06-11 10:15:45:Anmäl kommentar
    Tack för ert stöd och engagemang men det kostar tyvärr för mycket för mig att driva detta ärende vidare. Ärendet avvisades ju som sagt hos ARN, och Konsument Göteborg kan tyvärr inte göra så mycket mer än att komma med råd. Fick idag mejl från en advokat med samma svar som jag redan har fått från Konsument Göteborg. Att jag har rätt till ersättning från Varbergsdata, men i domstol så kommer jag få svårt med att bevisa att det jag säger är riktigt, alltså att jag inte fått en fullgod vara samt att kunde bevisa att Varbergsdata varit försumligt.

    Om jag skall anlita advokat för att driva ett så litet krav måste jag betala advokatarvodet själv. Det finns ingen rättshjälp eller rättsskydd som täcker utgiften. Inte ens om jag vinner processen kan jag lägga över kostnaden på min motpart.

    Så det är det nog bara att känna sig blåst av detta företag tyvärr.

    OLIRC, 2007-06-10 14:32:22:Anmäl kommentar
    Oj Varbergsdata vilket surt brev till er kund! Lär er vad kundvård äör och om ni inte vill ersätta förlorade försändelser vilket ni skall göra enligt KKL så sluta med att skicka vanligt brev och börja med rekomenderat istället. Lagar och paragrafer gäller väl alla eller hur Varbergsdata?

    swedeboy, 2007-06-10 13:30:11:Anmäl kommentar
    Det här svaret fick jag av Varbergsdata på mitt senaste mejl där jag informerade dom att jag kommer gå till polis eller lämna in en stämning till tingsrätten.

    Tycker du själv inte att du får ta detta ansvar när du själv valde att få paketet skickat till dig med vanlig postgång där man självklart då får ta ett eget ansvar imot posten om det skulle hända något? För den delen vet ju inte jag om det är så att du har tagit imot den eller inte?? Eller hur? Hade du därimot valt att få den skickad till dig mot rekommenderad försändelse så hade vi givetvis ersatt dig men inte när du valt att ta ansvaret själv igenom att välja vanlig postgång.. Du väljer själv om du vill gå till domstol men jag tycker du själv borde ta ditt ansvar när du valde vanlig postgång med eget ansvar men som sagt det finns en del som gör som du tyvärr.

    swedeboy, 2007-06-06 09:44:06:Anmäl kommentar
    Har nu kontaktat konsumentredaktionen på Göteborgs-Posten och tidningen råd & rön, så får man vänta och se vad det blir för resultat utav det.

    swedeboy, 2007-06-05 22:19:03:Anmäl kommentar
    Ja det låter som en bra idé Anonym att att agera på enad front mot detta företag. Du kan kontakta mig på följande mejladress:swedeboy@gmail.com

    Fick även ett förslag i min diskussion i samma ärende på idg.se att ringa/maila en välkänd journalist som gräver lite? Det kanske gör att Varbergsdata får en tankeställare, och funderar på saken.

    Men vilken tidning skulle man isåfall kontakta då?

    Anonym, 2007-06-05 21:43:51:Anmäl kommentar
    Swedboy det kanske vore en idé att agera på enad front mot detta företag, det är säkerligen fler som blivit lurade. Svara här om du är intresserad så får du min mailadress.

    varre, 2007-06-05 18:45:11:Anmäl kommentar
    handla inte av detta företag ,inte en pryl .

    swedeboy, 2007-06-04 14:32:53:Anmäl kommentar
    Jag gjorde en KO-anmälan, men det gav inte mycket resultat, Fick till svar att kontakta den kommunala konsumentvägledningen, och det har jag ju redan gjort.

    Jag kanske formulerade mig fel.

    Får vänta och se vad Konsument Göteborg svarar på mitt senaste mejl ang. stämningsansökan till tingsrätten.


    Anonym, 2007-06-04 11:33:43:Anmäl kommentar
    Akta er för Varbergsdata. Jag håller på att processa mot dem för samma sak som swedboy skriver om, men här gäller det en laptop för 6150 kronor. ARN har givetvis redan gett mig rätt, det återstår att se om företaget följer, annars tar jag det upp i rätten. Än en gång, var på er vakt

    Daniel, 2007-06-04 09:14:10:Anmäl kommentar
    Intressant att se hur det går för dig Swedeboy med KO. Skriv en kommentar om det så vi får veta

    Linn, 2007-06-03 22:16:56:Anmäl kommentar
    HOPPAS det går bra för dig, swedeboy! Vad ÄR det för spolingar som driver det här företaget? "En del kunder var snåla" GUD vilken idioti!

    Tvivlare till SÅ goda priser!, 2007-06-01 15:02:44:Anmäl kommentar
    Tror fanken att dom bara skickar ett tomt paket, för dom måste ha fått en "väldigt" bra deal för att kunna sälja Office Ent 07 för 635:-. För mediet kostar "alena" ca 230:- + moms.

    Är inte enterprice versionen åxå bara på Volym license?

    swedeboy, 2007-06-01 13:49:06:Anmäl kommentar
    Har idag gjort en KO-anmälan, samt skickat ett mejl till Konsument Göteborg för och höra vad dom anser om att driva detta ärendet till Tingsrätten.

    Kanske kostar liter mer än det smakar

    swedeboy, 2007-06-01 11:56:36:Anmäl kommentar
    Fick idag svar från Allmänna Reklamations Nämnden, och nämndens beslut blev att Ärendet avvisas.

    Fairshopping-teamet, 2007-05-30 18:12:13:Anmäl kommentar
    Vi har inte följt upp det svaret som kommit in, men du har rätt i att det här, och flera andra, svar förtjänar uppföljning eftersom man vill veta mera. Vi uppskattar när ni berättar hur era fortsatta kontakter går, när ni får det. Och vi ska se om vi kan hitta utrymme för uppföljningar! Bra idé!

    swedeboy, 2007-05-30 13:13:53:Anmäl kommentar
    Jag tänkte bara fråga om det är någon från Fairshopping som har ringt Varbergsdata, för och höra vad dom har att säga till sitt försvar.

    Peter, 2007-05-30 12:46:13:Anmäl kommentar
    Såna här företag skulle inte få finnas. Att kalla kunder för snåla är nog bland det värsta jag hört. Handla inte av det här företaget!

    CR, 2007-05-29 11:40:06:Anmäl kommentar
    Varbergsdata: Konsumentköplagen tar inte hänsyn till hur "snåla" kunderna är eller vilket färdmedel eller leveranssätt varan använder sig av på sin färd mot kunden. Som företag är man skyldig att känna till alla lagar som berör verksamheten, speciellt då de konsumenträttsliga som dessutom står över varje köpvillkor som ni kan tänkas hitta på. Att ställa sig i ett hörn och muttra om snåla kunder drar bara ett löjes skimmer över händelsen. Bättre att ta lärdom, ersätta kunden och gå vidare. Konsumentköplagens 8§ säger att "Risken för varan går över på köparen när varan avlämnas". Såvida ni inte ingått avtal med en brevlåda så menas med "avlämnandet" den tidpunkt då kunden fysiskt får varan. Detta förklarar lagstiftaren i lagens förarbete på följande sätt: "Med ”avlämnande” avses det faktiska avlämnandet, oavsett om det kan ha varit parternas överenskommelse att avlämnande i själva verket skulle ha skett vid en annan tidpunkt". Dvs. även om ni kommer överens med kunden om att ni ska lämna varan till Posten så är det ur konsumenträttslig aspekt det faktiska avlämnandet till kunden som avgör när risken övergår på honom. Swedeboy: om företaget fortsätter att muttra i skamvrån så anmäler du detta till ARN vilket inte kostar ett öre. Följer inte företaget denna rekommendation så hamnar de åtminstone på svarta listan samt att du tar det hela till tingsrätten vilket leder till att du får dina rättigheter tillgodosedda på företagets bekostnad :)

    Varning, 2007-05-29 08:51:57:Anmäl kommentar
    Men för jösse namn... STOR varningsflagga. Först att betala in i förskott ät något som främst används av företag utan ekonomiska medel. Sen svaret som företaget lämnar här... att kalla sina kunder för "snåla"... herrejösses, någon måste skickas på kurs i marknadsföring!

    swedeboy, 2007-05-27 12:09:49:Anmäl kommentar
    Om man skall kontakta Microsoft. Hur skall man gå till väga då? Vem skall man isåfall kontakta? Lämna gärna en länk, och vad skall man hänvisa till?

    Snickaren, 2007-05-26 20:40:05:Anmäl kommentar
    Citat "en del kunder var snåla" - så skriver man inte om man bedriver en seriös verksamhet. Otroligt korkat svar och har man den inställningen så kommer dom inte ha många kunder i framtiden!

    Ulrik, 2007-05-26 18:37:36:Anmäl kommentar
    Sund förnuft säger att man tar ett ansvar och löser situationen om man bryr sig om sina kunder. Inte vill ni väl att era kunder ska råka så här illa ut - oberoende av hur det gått till. Lös situationen!

    swedeboy, 2007-05-26 14:00:53:Anmäl kommentar
    Jag har anmält detta till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) efter samtal med Konsument Göteborg. Vi får se vad som händer!

    Andreas, 2007-05-26 06:51:13:Anmäl kommentar
    OLIRC har helt rätt, stäm dom i tingsrätten, det kan aldrig kosta dig mer än 1200 kronor om du skulle förlora, men det gör du inte, detta fall är solklart. Jag råder dig därför att ta kontakt med tingsrätten för att författa en stämningsansökan, jag är 99,9% säker på att du vinner...En annan väg är att snacka med Microsoft, jag såg att företaget var en så kallad Registered Partner, det kan ju hända att Microsoft inte vill ha med så oseriösa företag att göra...det ger ju inte dig några pengar, men alltid lite hämnd!


    P3, 2007-05-25 20:58:27:Anmäl kommentar
    Gör rätt för er Varbergsdata!

    OLIRC, 2007-05-25 20:25:38:Anmäl kommentar
    Surt sa räven Varbergsdata men konsumentköplagen är inte dispositiv utan tvingande så bara att göra en omleverans för annars bryter ni ju mot lagen och det får man ju inte göra annars eller?

    Annars är det ARN eller småmål i tingsrätten som gäller där det kan kosta max 1200:- för den som förlorar så vitt jag vet.

    swedeboy, 2007-05-25 17:51:46:Anmäl kommentar
    Varbergsdata skickade ett mejl till Konsument Göteborg i ärendet, och svaret dom fick var följande:

    Huvudregeln enligt Konsumentköplagen är att risken för varan går över på konsumenten vid avlämnandet. Konsumentköplagen är tvingande lag.

    Det avtalsvillkor som ni haft (att Konsument själv fått välja att få varan levererad med vanligt brev mot en billigare kostnad och att risken som jag har förstått det har gått över på konsumenten direkt när ni lagt brevet på postlådan) är att anses som oskäligt enligt praxis till Konsumentköplagen. Detta gör att det avtalsvillkoret skall lämnas utan avseende.


    Alltså är det fortfarande, trots det som ni avtalat om, ni som står risken för varan fram till avlämnande hos konsument och därför har jag rådgivit konsumenten att kräva att ni omlevererar utan extra kostnad för honom!


    Skickade en reklamation till företagets VD, men har ej mottagit något svar på den.

    Bemötande från företaget är under all kritik.

    Johan, 2007-05-25 17:18:47:Anmäl kommentar
    Läste de över huvud taget vad konsument göteborg hade skrivit? "Konsumentköplagens regler är tvingande och kan inte avtalas bort"


    Sebbe, 2007-05-25 17:04:49:Anmäl kommentar
    Väldigt dåligt svar och framförallt väldigt dåligt att lägga över ansvaret på intressenten. Har ni noll koll? Att kalla köparen för "snål" och att dessutom riva upp paketet och skicka en tom karton är ju minst sagt tragiskt. Vad är det för företagsverksamhet som ni driver? ----- lekstuga.

    Kan ni inte leverera de varor ni säljer ska ni heller inte driva ett företag, ibland är det bra att kunna erkänna sina egna fler. Skicka nu ett paket till swedeboy, han har betalt för det!


    Kontakta Fairshopping | Om Fairshopping | Press | Annonsera | Allmänna villkor & Cookies | Sitekarta



    Varbergsdata Klagomål Klaga - Affär med företaget Varbergsdata på Blocket