Fairshopping

Feedback

Du vill också ha svar på denna åsikten. 2

Se upp för Fordonsmäklarna Solna

Mitt klagomål gäller den obefintliga hjälp/kundservice/hjälpsamhet jag har bemöts av efter att ha köpt en bil av Fordonsmäklarna i Solna. Något som jag tyvärr först i efterhand märkt att flera har skrivit om på nätet.

Jag köpte en bil av Fordonsmäklarna den 4/9-2010 och allt kändes rätt och bra. Innan jag valde att köpa bilen så hade jag två saker att påpeka, det var att det bara var en nyckel med på knippan. Men det var absolut inget problem och den skulle hämtas från Bilia som hade haft bilen före fordonsmäklarna. Den andra saken jag sa till om var att halvljus-lampan i fram var ur funktion och jag gärna vill ha en ny.

Lösningen var hur enkel som helst, eftersom jag bor i Uppsala så bad jag säljaren skicka den extra nyckeln och en lampa till mig via post. Det var inget problem alls och självklart var det den bästa lösningen enligt både mig och säljaren.

Som jag skrev så köpte jag bilen den 4/9 och nu i skrivandets stund är det 26/9, jag har fortfarande inte sett till någon nyckel eller lampa. Jag har också varit i kontakt med Fordonsmäklarna i Solna 5 gånger och det har lovats att det ska ordnas.

Under tiden har vi även märkt att AC’’n är lika bra avstängd som i fullt påslaget läge. Det ringde jag också och påpekade och undrade om jag kunde använda vår Ford-återförsäljare i Uppsala istället för att åka till Solna och ta tåget hem för att hämta bilen dagen efter genom att ta tåget tillbaka. Men efter alla mina försök att få svar så ska dom alltid återkomma.

Men det heter bara att återkomma om man ringer åter. Något som inte har hänt en enda gång.
Jag kommer utan tvekan använda mig av M-test för att söka igenom bilen för andra fel. Köper man bil via bilfirma finns ju enligt lagen 6 månader av garanti.

Jag hoppas bara att folk som tänker på att köpa bil av Fordonsmäklarna ser detta och tar sig en rejäl fundering om det är värt.


Share


Skickat till Fordonsmäklarna 2010-09-28 12:04:51

Jamen
Du vill också ha svar på denna åsikten.

Just nu vill 1340 personer ha svar!

Väntat på svar i 601 dagar.
» Meddela mig när företaget svarat!

Kommentarer

Du måste logga in för att kunna kommentera!
bandy96, 2012-02-15 09:41:49
Köp aldrig bil från dem ! Firman är totalt oseriös
Kollade upp bilen i samband med köpet för att se Bilskatten & skatten var betald & de var den 1/2 år fram , fordonsmäklarna avställer bilen utan att meddela mej om de fast försäljningen var ett försäljningsuppdrag och fordonsmäklarna aldrig varit ägare till bilen. enda svaret jag får är att vi inte har någon skyldighet att upplysa om att vi avställer bilen. jag kan inte rekommendera ,fordonsmäklarna ens för fienden fyfan vad lågt, Bluff företag!

Rapportera
panna, 2011-10-27 12:18:11
Hur gick det Jamen med AC frågan?
Rapportera
Jamen, 2010-10-06 14:22:41
Micke ringde upp och jag kan hämta ut en ny nyckel på Ford i Uppsala. Den biten ser ut att lösas på ett bra sätt nu.

Hoppas AC-frågan löses på samma sätt.
Då är jag nöjd kund och kan köra bilen med ett leende.

Rapportera
Jamen, 2010-10-06 14:07:49
Pratade med konsumentrådgivningen om mitt ärende och dom var tydliga med att alla fel som upptäckts under de 6 första månaderna ligger under säljarens/företagets ansvar att lösa.

Att jag sen fick med en försäkring via Solid som var under 12 månader efter köpet är en annan sak. Jag ringde Solid idag och dom sa att deras garanti gäller fel på bilen efter jag köpt den.
Annars är det Fordonsmäklarna som inte får sälja en bil med trasig AC.

Alltså står inte Solid för att laga AC. Det är ju ganska klart att AC var ur funktion när jag köpte bilen, något jag först märkte efter 2-3 dagar och upplyste Fordonsmäklarna om.

Men jag har fortfarande inte fått någon nyckel eller lampa, lampa köpte jag ny för en tid sedan och har sparat kvittot. Men nyckeln är ju väldigt mycket viktigare.

Får se om Micke ringer upp mig, ringde 13.10 då han var upptagen med en kund.

Rapportera
grizzly666, 2010-10-06 01:19:22
Finns det ett nyckelhål,lås i dörren,bakluckan så är det med väldigt hög säkerhet jag kan säga att JA då kan dörren,backlucka öppnas med den försvunna nyckeln.

Jag vet inte om någon bil som har ett ej mekaniskt lås (dvs el,data styrt) i dörr,backlucka OM det nu finns ett nyckelhål.
Finns det inte ett nyckelhål (vanligt på backluckor) så öppnas den oftas med en vajer,el inifrån bilen.

Men om det är en nyckel med elektronisk startspärr och den nyckeln har blivit spärrad så kan dom i allafall inte starta bilen.
Men troligen kan dom vrida om nyckeln så att rattlåset inte är spärrat längre då det fungerar mekaniskt (inte el,data styrt).

Så det går att ta sig in i bilen samt sätta rattlås ur spel.
Dom kan med andra ord tömma bilen,bogsera bort bilen men dom kan inte starta den.

Även om du får nya nycklar så passar ju dom gamla fortfarande i låsen det enda dom inte kan göra är starta.

För att vara säker så behöver du byta låscylindrar i tändningslås,dörrar,backlucka (om det nu finns på dom ställena).

Annars så finns det en osäkerhet att det finns en nyckel som kan öppna din bil.


Vad gäller AC så har du fått det lite om bakfoten.
Visst ibland kan det gå att fylla i ny gas och det går ett tag.
Oftas inte längre än ett år dvs du fyller den när du märker att den inte funkar i maj,juni.
Sen funkar den under juni,juli,aug sen vet du ju inte om den funkar förens maj,juli igen och då får du fylla den igen.
MEN har det läckt gas så finns det ett backomvarande problem.
Tex läckande slangar,rörkylare,packboxar.

Det går INTE åt någon gas alls om allt är som det ska även om du skulle låta AC,n jobba dygnet runt i månader,år.
Utan först när nåt blir fel så börjar det gå åt gas.

Rapportera
stafli, 2010-10-01 15:30:34
@Jamen: Det är like olika beroende på märke. Min bil saknar t ex "nyckelhål", och i det fallet spärras radiosignalen från nyckeln. Vet dock inte hur det är med Ford.
Rapportera
Jamen, 2010-10-01 14:58:43
@stafli.

Kan man inte ta sig in i bilen ändå genom att använda nyckeln på traditionellt sätt?
Jag ska kolla med Ford i alla fall så får vi se.

Tack för tipset.

Rapportera
stafli, 2010-10-01 14:28:54
@Jamen: Kolla med Ford om de försvunna nycklarna kan spärras (det går att göra det på många bilar via elektronikboxen). Saknas nycklar och bilen blir stulen, brukar försäkringsbolagen vilja ha ett intyg på att försvunna nycklar är spärrade.
Rapportera
Jamen, 2010-10-01 12:02:05
Har varit i kontakt med Fordonsmäklarna idag igen, då med Kenneth som jag pratat med 4-5 gånger tidigare.

Summa summarum är att min bilnyckel är på villovägar och Fordonsmäklarna vet inte var den kan vara, men den kan dyka upp någonstans om man ska lyssna på Kenneth.
Mitt förslag är att jag åker ner till min Fordhandlare i Uppsala och tar fram två nya nycklar till bilen. För just nu vet jag inte som ägare till bilen vart eller vem som har en kopia till vår bil, en olustig känsla som kanske många förstår.

Att ta fram två nya nycklar är enligt mig den snabbaste lösningen och en lösning som skulle få mig nöjd och lugn och ro.
Men svaret blev att dom fortfarande kollar efter nyckeln, den kommer att skickas så fort den hittas.

Och om jag skulle ta fram en (en kopia på min nuvarande nyckel) till nyckel så får jag stå för kostnaden om nu Fordonsmäklarna på något sätt hittar min nyckel. En lösning jag inte ser som speciellt lyckad.

Jag försökte få fram orsaken varför jag ville ha två nycklar, det finns ju många om jag säger så, men den ENDA lösningen Kenneth hade var att jag skulle ta en kopia på nuvarande nyckel eller hoppas på att nyckeln på villovägar skulle hittas.

Jag sa att hittar ni inte nyckeln före onsdag så kan vi väl vara överens om att jag kan åka till Ford och ta ut nya nycklar. Och den deadlinen var vi överens om. �ven om jag skrivit det förr, jag har arbetat och arbetar fortfarande inom kundservice-yrket sen 15 år tillbaka, och jag är helt mållös över hela situationen.

Rapportera
Jamen, 2010-09-30 15:23:51
�r inte chockad, dom har varken tagit sig tid att höra av sig till mig när dom " nu ska vi verkligen lösa det här och skicka nyckeln".

Och inget svar här heller. Ganska oseriöst företag kan man lugnt säga.

Rapportera
stafli, 2010-09-28 16:01:10
@Jamen: Med tanke på att bilen är relativt ny och har gått relativt kort sträcka, så anser jag att Fordonsmäklarna bör fixa felen (AC, lampa, nyckel) utan kostnad för dig. Sannolikheten är stor att ARN delar min uppfattning vid en ev tvist (såvida det inte finns andra omständigheter som jag inte känner till).
Rapportera
Jamen, 2010-09-28 13:07:32
Det är en Ford C-Max 2004 och precis över 6000 mil. Om nu inte AC-behållaren är minimalt liten så bör den ju hålla lika länge som den V40 jag hade från 2002, den hade inte fyllts på en enda gång fram tills jag sålde den efter 15000 mil.

Men återigen, säljaren måste ju informera mig som köpare om nu man inte har en fungerande AC. Vi kollade på flera bilar i samma modell där både vinterdäck och andra tillbehör fanns med i köpet.

Så egentligen handlar det ju mer om få det fixat och då utan kostnad, + att få nyckeln och strålkastarlampan som jag blev lovad.
Men efter att ha googlat på företaget så kommer det fram att några andra kunder har märkt av att man bara är intressant kund tills pengarna är överförda, sen vill man inte stå till tjänst med frågor och problem.

Rapportera
7 korvar i spad, 2010-09-28 11:09:40
Hej igen Jamen

Okej 2004, då är den sådär halvny...
Vad är milantalet - Du säger lågt men jag har hört folk som kallar 10000 mil mycket men även folk som säger att 32000 mil är rätt lite så vad har din gått. Får jag även fråga om märke på kärran ?

Mvh

Rapportera
Jamen, 2010-09-28 10:57:49
Bilens skick eller ålder i fråga är ju inte direkt relevant eftersom säljaren har valt att inte informera om trasig/tom AC, sen kan det vara så att säljaren inte känt till problemet med AC också.

�terkommer under dagen med mer information. Ska ringa Fordonsmäklarna i Solna under dagen.
Och bara för att informera alla i tråden så är det en bil från 2004 med låga mil, det enda sättet att tömma en AC på den bilen beräknat på de milen vore om bilen hade stått på med full kyla väldigt länge och ofta i onödan.

Men sen är ju frågan om varför jag fortfarande inte fått någon nyckel och halv-ljuslampa.

Rapportera
stafli, 2010-09-28 10:30:12
@7 korvar i spad: Ja, alla näringsidkare som säljer nytt eller begagnat till privatpersoner ska hålla sig till KKL och det regelverket. De kan inte heller förhandla bort något i KKL, så t ex en notering på kvittot eller en överenskommelse med innebörden "befintligt skick" eller "ej reklamation" gäller inte.

Rapportera
7 korvar i spad, 2010-09-28 09:54:59
Stafli - Tack för svaret. Med andra ord är egentligen även återvinningsbutiken skyldig att ge garanti på sina varor - åtminståne 6 månader. Datorn var kanske ett dåligt exempel men som ett annat exempel kan jag till exempel säga att jag köpte en bilstereo, ny i kartong. Aldrig öppnad på våran återvinning. Med andra ord bör jag ha garanti på densamma ?
Rapportera
stafli, 2010-09-28 08:51:38
@7 korvar i spad: Regelverket i kombination med praxis är i sig tydligt, men det är ändå svårt att ge generellla svar. Köper man t ex en sju år gammal dator för 300:-, är det inte orimligt att t ex hårddisken eller fläkten lägger av inom en inte alltför avlägsen framtid. Väldigt mycket hänger på faktorer som varudeklaration, kända och delgivna fel vid leverans, ålder på produkten, allmänt skick, pris, felets art etc. Vidare finns det slitagedetaljer som man rimligen kan räkna med går sönder på t ex en gammal bil.

Hade vi här vetat ålder, pris, skick, varudeklaration etc på bilen, hade det varit enklare att ge en någorlunda säker fingervisning om hur en e v tvist hade kunnat sluta.

Annars gäller i lagen i princip alla varor som inte är förbrukningsvaror eller livsmedel.

Rapportera
7 korvar i spad, 2010-09-28 08:18:16
En annan spontan fråga jag ställer mig själv(och dig som har koll): Har återvinningen också garantikrav ? Här i min stad har vi en återvinningsbutik som säljer allt från porslin till cyklar till datorer. Har dom också samma garantikrav ? Dom bedriver ju också ett företag men knappast att dom tar emot en reklamation av en dator för att den gått sönder inom 5 månader lr liknande. Dom skulle bara skratta åt mig om jag kommer in med en dator för att den inte hållt i 6 månader och hävdar att felet är ursprungligt och därmed så ska dom antingen laga produkten - omleverera samma produkt eller häva köpet om dom två första inte är möjliga ? �r det så ?
Rapportera
7 korvar i spad, 2010-09-28 08:12:36
stafli - Så du menar att om jag köper en beg. cykel, årsmodell 1988 från låt säga Cykelnisse. Har jag 6 månaders garanti på denna cykel bara på grund av att Cykelnisse hävdar att den är i gott skick och allt fungerar som det ska ? Bör alla fel som uppkommer därmed vara ursprungliga ? (Detta gäller ju givetvis inte fel som jag själv påverkat)är det ursprungligt om t ex växlarna går sönder inom ramen av 6 månader ?

För bilen kan ju lika gärna vara från 1988, rullat 37 000mil och servad lika lite som cykelnisses cyklar.

Som du själv säger så framkommer inte milen eller något annat i inlägget och därmed kan man bara gissa både mil och årtal. Det är dessutom så mycket mer som gör en bil mer eller mindre "fin". Bland annat hur tidigare ägare tagit hand om kärran. �r det rost i skärmar kan du räkna med att den ser minst lika illa ut undertill. Bilen som Ts skriver om kan har rullat 50 000 taximil, jag skulle inte anse att det är garanti på en sådan kärra för ingen kan ju garantera att en kärra med så mycket mil rullar vare sig 2 eller 22000 mil till.

Rapportera
stafli, 2010-09-28 05:43:17
@7 korvar i spad: Om det visar sig ett fel inom de första sex månaderna, anses felet vara ursprungligt. KKL 20a §: "Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art."

Visst - en AC funkar inte alltid efter 12000 mil, men då ska det framgå av varudeklarationen. Har säljaren missat att upptäcka/deklarera detta, får han ta konsekvensen av KKL, och i detta fall, sexmånadersregeln.

Nu framgår det inte av tråden hur gammal bilen är eller hur långt den har gått. Det framgår inte heller hur bilen är såld. Står det t ex i säljinfon att den har AC Eller inte? I så fall ska man definitivt räkna med att den funkar!




Rapportera
7 korvar i spad, 2010-09-28 01:02:02
stafli - Det är helt korrekt det du säger men svårigheten att bevisa något kring ett beg. köp av en bil är stor - dvs när delen gick sönder eller om den var sönder redan innan köpet gjordes. Vidare så fungerar MRF garantin precis som det du skrev nedan

"En bil visar sig vara i sämre skick än du, med hänsyn till bland annat pris, årsmodell och körsträcka, haft anledning att räkna med, anses den felaktig."

"Skicket avviker från vad som står i avtalet, vad säljaren muntligt lovat, eller från utfästelser i någon annan handling som överlämnats till köparen (till exempel varudeklaration)."

"När bilen är i ett sådant skick att den inte skulle godkännas utan anmärkning vid en kontrollbesiktning."

Säg att bilen har gått 12.000 mil. Då kan man knappast räkna med att Acn ska fungera 100%tillfredställande. En Ac har inget med fordonsbesiktningen att göra och dessutom så kan Acn ha fungerat när företaget utförde varudeklarationen.

Rapportera
Jamen, 2010-09-27 20:55:27
@stafli

Tackar för informationen!

Rapportera
stafli, 2010-09-27 16:52:51
Konsumentköplagen gäller även för begagnade varor (även bilar), dvs tre års reklamationsrätt från den dagen man fick bilen levererad till sig. Observera att detta dock endast gäller om man som privatpersonen köper bilen av ett företag, eller om en affär mellan två privatpersoner förmedlas av ett företag. Reglerna kan inte förhandlas bort till köparens nackdel. Säljaren kan t ex inom reklamationstiden (särskilt inte under de första sex månaderna) åberopa undantag i MRF-garantin.

Dock tas hänsyn till ett antal faktorer när man definierar vad som är "fel":

"En bil visar sig vara i sämre skick än du, med hänsyn till bland annat pris, årsmodell och körsträcka, haft anledning att räkna med, anses den felaktig."

"Skicket avviker från vad som står i avtalet, vad säljaren muntligt lovat, eller från utfästelser i någon annan handling som överlämnats till köparen (till exempel varudeklaration)."

"När bilen är i ett sådant skick att den inte skulle godkännas utan anmärkning vid en kontrollbesiktning."

Konsumentverket:
http://alturl.com/wcfc3

Här är en länk som visar hur ARN resonerar i liknande fall:
http://alturl.com/6965j

Rapportera
7 Korvar i spad, 2010-09-27 14:18:12
Jamen - Jag tycker också att det är mycket tråkigt läsning. Men om du har fel på ACn så är det inte säkert att detta uppkommit före försäljningen.

MRF garantin gäller precis som kall cold anka skrev - inte bland annat ACn.

I övrigt finns det ingen lag att luta sig mot vad gäller beg. bilköp och garanti

Rapportera
Jamen, 2010-09-27 13:39:09
@Kall (cold) Anka.

Min bror jobbar med bilförsäljning på ett företag i Uppsala och sa att man i alla fall har 6 månaders rätt att få fel på bilen åtgärdade. Om det är via M-test eller en annan lag enligt konsumentköplagen är jag inte helt säker på.

Om det är fel på AC är ju det något som säljaren ska upplysa köparen om.

Rapportera
Kall (cold) Anka, 2010-09-27 12:33:46
Hej,

Tråkig läsning!

Men tyvärr täcker bara MRF garantin fel i den form som SBP kan tänkas klaga på. Dvs har du fel på AC, stol, reglage, tändaren och dyl så är det kört.

Rapportera
Rapportera kommentaren:


Veckans fråga

Har möjligheten att handla via internet ändrat dina konsumtionsvaror?
Ja, jag handlar mer
Nej, ingen skillnad
Ja, jag handlar mindre

Pål Burman, VD, Fairshopping.se.
Innovativ kundvård på webben - när kundklagomål blir affärsutveckling.

Klicka här för att se klippet!

 

Se Fairshoppings VD prata om uppsökande kundvård!
Klicka här för att se klippet!

............................................

Följ oss med hjälp av RSS

Hur besvarar jag som företag ett inlägg på Fairshopping?

Fairshoppings policy

Få FS-nyheter till MSN

Tipsa en vän!

Nedan kan du tipsa en vän om Fairshopping.