Fairshopping

Fritidsresor-är spiraltrappor barnvänligt?

Vi bokade tidigt i våras en resa för vår lilla familj, mamma, pappa baby (9mån) en resa med fritidsresor till Mallorca, Alcudia och lägenhetshotellet Canopus.
Vi valde just det hotellet eftersom det skulle ligga mycket bra till och vara barnvänligt, enligt fritidsresors hemsida. Inte jättebilligt, övre mellanklass, 3+.
Jag ringde och bokade eftersom jag ville vara tydlig med vårt önskemål, att få lägenhet långt ner, eftersom vi har baby och därav vagn. Killen jag talade med rekommenderade inte bottenvåningen utan första våningen, även om han visste att vi hade baby, minns inte varför, men jag sa ok.
Bokningen gick bra, det står tydligt att vi har som önskemål att bo på första våningen( men också att önskemål inte kan garanteras).
Jag vet att min pappa som också skulle åka till samma hotell samma tid ringde och bad att vi skulle få lägenheter ganska nära varandra. Så tja, vi hade kanske två lägenhetsönskemål, men bara det första var egentligen vårt, om att bo långt ner.

När vi kom fram till resemålet vid 11.30 kunde vi inte få tillgång till vår lägenhet direkt, utan fick vänta ca en timme. Lite segt. Speciellt när ett busslass med resenärer som kom efter oss fick tillgång till sina rum direkt, och även alla andra som var på vår buss. Men jag tänkte att vi kanske var tvungna att vänta eftersom vi hade speciella önskemål.
Så fick vi vårt rum. På våning två av tre. Hopplöst!!!!!!
Först 25 trappsteg i en bred trappa upp till första våningen. Detta var dock ok, man kunde bära upp vagnen med sovande barn utan problem om man var två. MEN till andra våningen fanns ENDAST en smal spiraltrappa, se bild. Där måste man plocka ut barnet. Jättekul när babyn äntligen somnat på kvällen, väcka och behöva söva igen. Bottenvåningen hade varit betydligt bättre än detta, eller våning ett. Men våning två, hemskt!

Jag kan inte alls förstå hur det kan kallas barnvänligt med en sådan hemsk trappa.
Nej, vi klagade inte på resemålet. Jag är inte den som gillar att gnälla, och i början var vi ändå så nöjda med själva rummet och att vi bodde i samma byggnad (inte grannar) med resten av min familj. Och när vi började tröttna på släpandet av vagnen hade halva resan gått, var bara borta en vecka. (Och inte ska man behöva bråka om hotellrumsbyte på semestern när man lämnat önskemålet 5 månader i förväg???)
Men visst förstörde det ca en timme av varje kväll, då vi fick lägga tid på att barnet skulle somna om. Efter allt stuffande i trapporna.
Dock tycker jag eventuella fler fritidsresor-resenärer kan få veta hur lite värt ett önskemål är för dem, för en resa som kostade 17000 för två pers/ en vecka.

Vi är nöjda med hotellet i stort, underbar städning, mat, läge, men fritidsresors vilja att möta önskemål, förstörde en stor del av resan. Ex kunde jag aldrig ta mig runt med barnet själv, var tvingad att alltid vara två, eftersom jag omöjligt kunde ta barn och barnvagn upp till rummet samtidigt. Att lämna vagnen nere kändes förövrigt inte som ett alternativ, skulle ni lämna något värt ca 10000kr, ja barnvagnar är svindyra, utan uppsikt? Och om den skulle bli stulen skulle jobbet att hitta ny barnvagn dessutom kännas hopplöst jobbigt, inget man vill råka ut för.
Nä, fritidsresor, vill ni få mig att rekommendera er eller åka med er igen krävs en bra förklaring.



Skickat till Fritidsresor 2010-08-29 14:46:14

Kan en konsumentsida sälja mobilabb?

Ja! Fairshopping har i flera år hjälpt kunder och företag att lösa problem.

Nu hjälper vi er att hitta bra förslag i den trixiga mobilvärlden.

Vi har valt ut några mobilabonnemang med tillbehör som vi kan stå för.


Skriv in förnamn och telefonnummer så ringer vi (inledningsvis vardagstider) och berättar vad vi har.

Blir det inte bra – vi finns här – det är bara att klaga!

7 personer ville ha svar!

Företaget har svarat och vill-ha-svar-knappen är stängd.

Men det är alltid öppet att kommentera.

Företagets svar

Hej Mallis,
vad tråkigt att era önskemål inte infriades! I så stor mån som möjligt försöker hotellen infria allas önskemål, men det går tyvärr inte alltid. Vi är också noga med att påpeka att ett önskemål också är ett önskemål.

Det är också riktigt tråkigt att ni inte sa till på plats. Det är ju bara då vi faktiskt kan göra något åt saker och ting, exempelvis ett rumsbyte. Det går ju inte att göra något åt det när ni har kommit hem.

Det är alltid enklare om du hör av dig till oss direkt om du vill ha respons. Välkommen att kontakta vår kvalitetsavdelning.

Bästa hälsningar
Marie Malmros
Fritidsresor
Marie Malmros/Fritidsresor

Företaget svarade 2010-08-31 17:10:22

Vad tycker du om svaret?

Medel: 3.8
Företaget svarade efter 2 dagar.

Kommentarer

Du måste logga in för att kunna kommentera!
Lilan, 2010-09-07 00:22:00
Framgick det i beskrivningen om det fanns hiss på hotellet? För står inte det har Fritidsresor verkligen gjort en miss.
Rapportera
butterbock, 2010-08-30 23:55:52
Vad vill du få ut av klagandet? Att fler inte ska åka med fritidsresor? De skriver att önskemål kanske inte kan bli uppfyllda.

Istället för att säga till på plats så att de eventuellt skulle kunna lösa det åt dig, så knyter du handen i fickan och skyndar hem till datorn och skriver ett inlägg på fs?

Det handlar inte om att du skulle behöva gnälla på hotellet, du kunde bara frågat vilka alternativ du hade.

Dåligt klagomål, hoppas fritidsresor inte ger någon kompensation.

Rapportera
kattälskaren, 2010-08-30 21:39:17
Hur vet du att de inte brytt sig om önskemålet? De kan inte garantera att önskemål blir uppfyllda men det betyder inte att de inte bryr sig. Om man hade frågat dem så hade man fått ett svar.
Rapportera
.....jag...., 2010-08-30 20:51:07
J, Bartiet, kattälskaren osv...är ni bara här för att gnälla på inlägg?

Själv tycker jag det ska bli intressant att se vad FR säger, varför har de inte bättre koll på gästernas önskemål?

Ja, det skulle varit smartare att klaga där och då, men ändå, varför brydde de sig inet om önskemålet?

Rapportera
J.Bartlet, 2010-08-30 20:08:46
"jag avskyr att gnälla" - märks!
Rapportera
kattälskaren, 2010-08-30 18:00:45
Om du sagt till direkt så kunde de ha fixat det direkt. Varför skulle det ta flera dagar? Nu försöker du bara intala dig själv i att du gjorde rätt som inte sa till på plats.

Men om man är så konflikträdd så att man inte ens klarar av att framföra ett önskemål så är det kanske inte så lätt. Du skulle kopplat upp dig till Fairshopping och klagat direkt när du kom dit så hade du sluppit ta det öga mot öga. Du verkar ju duktig på att gnälla när du sitter bakom en dator.

Rapportera
Malllis, 2010-08-30 16:27:42
009:

Ja, på hotellet bodde även ett par som hade höftproblem, de borrde också på våning 2 och tyckte att trapporna var jobbiga, men de hade frågat och hade inte fått byta rum, inget var ledigt. Tycker att deras situation, barnvagnar, rullstolar, borde kunna tas hänsyn till, eller så får det tydligt framgå i beskrivningen att det endast är trappor och ingen hiss.

Håller med problem med barnvagnar/barnfamiljer. Många är hopplösa och tror att de äger världen. Byter basjblöja på restaurang, går rakt fram över vägen med sin barnvagn och låter barnen skrika o gnälla lägge på fikastället utan att verka bry sig.

�ven småbarnsföräldrar tar ibland dåligt ansvar, barnen springer vilt på restauranger och stör verkligen. På restaurang får man sitta still, så är det, gäller alla, och behöver ungarna träna får de väl träna på Donken innan de släpps lösa på bättre ställen.

jag avskyr att gnälla, håller alltid låg profil med mitt barn och börjar hon bli orolig i affärer, cafeér osv, så går jag, alltid. Jag visar hänsyn men har svårt att klaga öga mot öga, hänger kanske ihop...

Och till er andra, ännu en gång, att byta rum/hotell är inte alltid så jäkla enkelt när du släpat upp massa väska packat upp osv.
Jag vet inte om jag hade tackat ja till ett rumbyte dag 3 av 7, hade även det varit ganska jobbigt och tidsödande. Vill ha det rätt från början.

Alla vet väl hur kul det är om mobilen brakar ihop. Spelar ingen roll att man har garanti och att den kommer vara fixad OM TRE VECKOR. Att åka in till affären, ev få eller inte få lånetelefon, sämre modell, hämta den lagade...är jobbigt, man vill ha det rätt från början liksom, speciellt för 17000kr...

Rapportera
Tindrali, 2010-08-30 15:55:30
Jag håller med Mallis!

Poängen hon verkar vilja göra är ju att varna andra för att önskemål inte tillgodoses, hon vill inte ha ersättning el liknande.

Min man är inte svensk och han avskyr att klaga offentligt. Många kan tycka det är jobbigt att ta saker öga mot öga. Nu vet jag inte om så är fallet här, men poängen är tydlig ocg där håller jag med,

fritidsresor skiter i dina önskemål, du får va du betalar för, inget mer!!!!!

Rapportera
J.Bartlet, 2010-08-30 14:07:29
Sorry. Nu läste jag igenom klagomålet ordentligt. Jag förstår inte hur Mallis kan klaga i efterhand. Vad skall Fritidsresor göra? Sätta sig i en tidsmaskin & resa tillbaka i tiden? Klaga på plats eller klaga inte alls!
Rapportera
Kapten Kalsong, 2010-08-30 13:56:42
J.Bartlet> Fritidsresor nekade inte Mallis att byta rum eftersom hon aldrig frågade efter detta. Har hon inte gett dom chansen att ändra sitt misstag så får hon leva med det.
Rapportera
J.Bartlet, 2010-08-30 08:00:55
Jag håller också med Mallis. Det skall bli intressant att se varför Fritidsresor nekade Mallis att byta rum. Stå på dig! Givetvis skall Fritidsresor tillmötesgå ditt önskemål i och med att din beställning inte motsvarade levererad tjänst.
Rapportera
009, 2010-08-30 01:12:19
Mallis: Du nämnde rullstol... -kanske det är bättre att dra en fuling och säga att man behöver ett hotellrum för en rörelsehindrad familjemedlem (en baby är ju av naturen rätt rörelsehindrad, men kanske inte så som andra tror, man ljuger ju inte i alla fall =)

När det gäller att känna sig undanskuffad... -inget lätt ämne direkt. Troligen så bör det handla om både respekt och hänsyn -till & från alla parter, ensidighet funkar liksom inte och har aldrig gjort. Det finns alltför många föräldrar som är mycket krävande när det gäller respekt & hänsyn men som själva inte känner några krav på sig alls -dessa föräldrar ställer till det rejält och förstör för de som sköter sig.

Tänk en sådan enkel sak som att köra barnvagn, om personen tillämpar samma sak som vid bilkörning (typ "häng med trafiken, och behöver man stanna -kör åt sidan") så skulle väldigt många sneda blickar och konflikter undvikas -återigen, lite respekt till omgivningen och man bemöts med respekt.

Själv har jag inga barn, men har ändå inget emot lite barnskrik på flyget -det finns ju hörlurar att ta till om man tröttnar. Däremot kan föräldrarna driva mig till vansinne genom att inte göra något åt saken (respektlöshet) -det stackars barnet skriker ju av någon orsak, se då till att göra något åt det! Inte bara för min skull, utan för barnets!

Det är nog där "saken" klämmer för min egen del, dvs barn stör mig inte det minsta (de får gärna skrika, springa/leka, sno mina äpplen och t o m pinka i poolen -de är ju och skall få vara just barn!), det är föräldrarna som är problemet och det tycker jag är skitjobbigt, särskilt som den "respektlösa typen" oftast är fullständigt oresonabel.

ps. glöm inte en sak... nästa gång du hamnar fel på hotell, kolla med de som bor i "rätt" rum. Hade du knackat på och haft argumenten du nämnt så hade jag inte tvekat att byta med dig.

Rapportera
Malllis, 2010-08-29 22:56:34
009, tack för ett bra svar! Kan hålla med om att barnvänligt och babyvänligt faktiskt är olika begrepp!

Bambino, tackar för stöd:-)

Förövrigt, och mer som ett filosoferande, så kan man känna sig undanskuffad som babyfamilj ibland. Har du rullstol är det givet att du får bra parkering, bottenplan etc. har du vagn och är ensam har du ibland liknande problem att ta dig fram, men inga rättigheter, utan du är bara i vägen.

Innan jag fick barn avskydde jag gnällungar som skrek flygturen igenom, så visst förstår jag de som tycker att spädbarn är pyton. men att sätta en barnfamilj med vagn (de visste ju hennes ålder pga att vi inte betalade för henne+fick en spjälsäng på rummet) på en våning med spiraltrappa borde ju inte få ske, inte oss, inte någon.

Det var ju inte just vårt rum som var dumt, utan alla lägenheter på våning två, och tre hade bara spiraltrappor.


Rapportera
Lilla ylle, 2010-08-29 22:49:08
Håller med! Varför SKA man behöva klaga och känna sig jobbig när man betalat så mycket pengar för en resa? Att klaga är inget kul och drar ner stämningen.

Varför inte kunna ta det efter, speciellt när det verkar röra sig mer om en ursäkt än om kompensation?

Rapportera
009, 2010-08-29 22:48:26
Kanske dags för våra resebolag att införa ett nytt begrepp: "Babyvänligt".

Barnvänligt kan ju betyda lite vadsomhelst (en spiraltrappa kan ju vara mycket roligare än en trist hiss... -för ett barn som är äldre än baby), medans "babyvänligt" är lite mer specifikt, som TS skriver.

Om jag själv åkte med baby skulle jag nog vilja ha bottenplan eller hiss, ac, bekväm toalett och nära till sopnedkast/tunnor. Gärna ngn inhängnad så inte ungen druttar i poolen. Kanske barnpassning så man kan få några timmar "på tu man hand"

TS: Jag tror det var lite fel att inte klaga, eller åtminstone anmärka på plats (man kan ju klaga utan att kräva rumsbyte). Då hade du kanske fått en förklaring till placeringen i hotellet. Det låter ju dumt att lägga baby-familjer en spiraltrappa upp -men det kanske var den lugnaste platsen på hela hotellet? Eller så kanske det var värre, andra gäster på hotellet har kanske klagat på barnskrik dygnet runt och då straffas alla babyfamiljer pga att hotellet är alltför lyhört -vem vet?

Rapportera
Bambino, 2010-08-29 20:55:10
Jag tycker det är synd att alla är så negativa, se vad klagomålet handlar om, som ts skriver.

Tycker faktiskt att en resa för närmare 20 000 ska hålla viss standard, och att företaget ska se till kundens önskemål.

TS är tydlig varför de inte klagade på plats. Jag fick själv byta hotell en gång på Cypern då mitt första rum inte hade ac. De hade bara rum på ett hotell ca 500 bort. Det blev längre till stranden och det var inte så kul att packa om allt, och sen bara bo på det nya tre dagar. Nä håller med ts!

Rapportera
Pelle____________-_-__-_-, 2010-08-29 20:13:34
Mallis, ja det är ett löjligt klagomål när du inte försöker ens kolla med hotellet om dem kan fixa ett rum till dig på nedervåningen. Vad vill du att FR ska göra om du inte framför din kritik i tid? Dem tror ju att allting är frid och fröjd tills nu?... Kom igen tänk efter lite
Rapportera
Malllis, 2010-08-29 20:03:59
Jodå, nog har vi råd med en bugaboo vagn, förövrigt över 10 000kr, och en resa. Måste man vara fattig för att ha barn?

Och NEJ!
jag vill inte ha ex 500kr i resepresentkort av fritidsresor, för jag tänker inte resa med dem igen iaf! Och vad gör några hundralappar på en resa för två, ingenting, jag vill bara framföra problematiken vid bokning o önskemål, inte "ha" något. Varför tror alla att man är ute efter pengar?

För att tydliggöra, eftersom folk inte verkar läsa eller förstå:

1. Jag klagade inte under resan eftersom jag inte tycker att hotellet gjorde fel. Felet tycker jag var dålig kommunikationssystem. Jag tycker att FR ska ha en rutin vid önskemål,och vid önskemål om rum. De kan ju tydligt visa hotellet om man ex har betalt extra för havsutsikt el balkong, varför inte även de nedre våningarna?

2. Jag tycker INTE att hotellet med spiraltrappor är barnvänligt, det står på hemsidan och antagligen i en katalog. Det �R något man kan ta i efterhand, att det faktiskt inte stämmer vad som står på nätet, det är väl heller inget de stackars personerna som jobbar på hotellet kan stå för?

3. Vi var tre olika sällskap som hade bokat samtidigt och bodde på hotellet ungefär samtidigt. Vi var de enda med småbarn. Hade jag klagat där hade de kanske kunnat erbjuda mig annat rum på annat hotell, vilket inte var aktuellt eftersom jag ville bo hyfsat nära mina föräldrar. Annat rum på hotellet hade varit ok, men saken är att jag skulle vilja ha rätt rum från början, därav detta klagomål.

4. Har erfarenhet av att klaga på rum eller hotell, efter någon/några dagar. Men det är inget skoj, att packa ner allt, släpa väskor på egen hand mellan hotell, jag tycker det är lite jobbigt att packa upp och packa ner, och önskade att allt är i ordning när man kommer, är det ett för löjligt klagomål?


Rapportera
kattälskaren, 2010-08-29 16:00:00
Varför du ska gnälla på plats? Kanske för att de ska lösa problemet åt dig, det är lite svårt att göra i efterhand, eller hur?
Rapportera
Pelle__, 2010-08-29 15:36:23
Bra där lelle!! Och vad sa Fritidsresor när du kontaktat dem??
Rapportera
Malllis, 2010-08-29 15:33:39
Varför måste man behöva gnälla på plats? Det skapar en trist stämning, när man bara vill mysa. Ja, man ska påtala fel och brister, men jag tycker inte att hotellet var dåligt, jag tycker att fritidsresor var nonchalanta. Jag vill inte klaga på på hotellet för ett dåligt system som fritidsresor som organisation har.
Rapportera
Lelle, 2010-08-29 15:26:53
"Nej, vi klagade inte på resemålet. Jag är inte den som gillar att gnälla..." Och vad gör du nu då? Om du hade gett Fritidsresor chansen att fixa problemet på plats så kanske de hade löst detta? Vilka förväntningar har du på svaret? De kommer givetvis att säga att du skall säga till på plats, det står dessutom i deras villkor att du skall påtala ev. brister på plats.
Rapportera
Rapportera kommentaren:

Veckans fråga

Hur hittade du Fairshopping?
Via en sökmotor
Via bekanta
Via media
På annat sätt

Pål Burman, VD, Fairshopping.se.
Innovativ kundvård på webben - när kundklagomål blir affärsutveckling.

Klicka här för att se klippet!

 

Se Fairshoppings VD prata om uppsökande kundvård!
Klicka här för att se klippet!

............................................

Följ oss med hjälp av RSS

Hur besvarar jag som företag ett inlägg på Fairshopping?

Fairshoppings policy

Få FS-nyheter till MSN

Tipsa en vän!

Nedan kan du tipsa en vän om Fairshopping.