Fairshopping

Detta eviga köande gör mig galen

Hej!
Hur har ni egentligen tänkt er att era kunder (vanligt folk) inom rimlig tid skall kunna hämta ut sina recept till minsta möjliga besvär. Sist var det 60 nummer före i kön.....Det är en timmes väntan och apoteksärenden kan inte fixas enkelt på lunchen.

Dessutom - nu kommer det som är i det närmaste skrattretande - när man redan lämnat in sitt recept dagen innan så skall man likväl ställa sig i samma kö för att hämta ut receptet! Vad är tidsbesparingen för kunden i att behöva stå och köa ändå? Expedieringen tar ju bara ett par minuter, det är ju det eviga köandet som tar tid och som man vill slippa. När man så väl fått sin medicin går den inte länge att betala vid utlämningen utan man måste köa en tredje gång tillsammans med alla med och utan recept som handlat för att få betala. Det känns som ett skämt.

Detta system tillämpas i vart fall på Apoteket Hjorten i Västerås och det är inte rimligt att kunderna skall behandlas som boskap på detta sätt.

Jag vill veta hur aspekter såsom service och kundvänlighet beaktats när man förde in detta system och vilka andra aspekter som uppenbarligen vägt tyngre.

Relaterade länkar från Fairshopping:
Mer om apoteket hos Ekonominyheterna.se!
Mer om apoteket hos Sesam!



Share


Skickat till Apoteket 2007-06-17 18:55:07

107 personer ville ha svar!

Företaget har svarat och vill-ha-svar-knappen är stängd.

Men det är alltid öppet att kommentera.

Företagets svar

Hej Annica,

Vi blir alltid lika bekymrade när vi hör att våra kunder måste köa på apoteken. Att de flesta recept i Sverige expedieras mycket snabbare är ingen tröst för den som fått vänta. Vi arbetar intensivt med både hur butikerna fungerar, vår personal och våra tekniska system för att öka tillgängligheten. Ibland uppstår ändå situationer med många receptkunder som gör att väntetiderna blir för långa.

När det gäller din sista fråga - varför du skall tvingas köa för att betala dina produkter - så är det en åtgärd vi vidtar på apoteken när vi har hög belastning på våra farmaceuter - allt för att expedieringen skall gå snabbare.

Vi hoppas att du vid nästa besök på Apoteket Hjorten i Västerås får en bättre bild av Apoteket.
Apoteket AB

Företaget svarade 2007-07-04 11:36:07

Vad tycker du om svaret?

Medel: 1.5
Företaget svarade efter 17 dagar.

Kommentarer

Du måste logga in för att kunna kommentera!
farmacevt som flytt till Norge, 2008-01-05 20:59:41
Denna lättja gentemot kunderna är en dödssynd.
Rapportera
Rickard, 2007-11-12 02:20:37
Oj en gammal tråd, men kan inte låta bli o tycka till....

Att jobba på apoteket måste va det bästa jobbet man kan ha. Jag har aldrig i hela mitt liv sett folk jobba så sakta på någon arbetsplats. De kan va 2 öppna kassor och 20 personer i kö. Dem reagerar inte... dem tar varje kund som om det inte fanns någon annan i butiken, va bara en månad sedan jag ställde och skällde ut en av kvinnorna där då hon börja prata trädgård med någon man. Helt hopplöst. Ni skulle säkert kunna skära ner på personalen med 50% om ni såg till att de i kassan jobbar med samma tempo som oss andra "vanliga" människor.

Rapportera
Jättetrött farmacevt, 2007-10-18 17:46:44
Apotekstanten skrev: "Vi som jobbar på detta bolag anser att deras=ledningens "visioner" och mål är absurda."
�ven jag jobbar på apotek och jag håller med dig. Det är ren terror inom företaget. Vi mår kass och kunderna är arga. Med all rätta. Kösystemet är fullständigt sjukt.

Rapportera
Apotekstanten, 2007-08-26 06:40:09
Political shopper:
Att köa på apotek är inte ett måste! Använd spartjänster och internet för att förbeställa färdiga paket. Då blir det bara med akuta recept som du måste besöka oss.
Dessutom har du rätt att det kommer antagligen att bli dyrare när monopolet försvinner. I läkartidningen granskas avregleringen i Norge, tänka sig- det mesta blev dyrare.
Monopolet försvinner 2009. Vi som jobbar på detta bolag anser att deras=ledningens "visioner" och mål är absurda. Anställningsstopp och trots det löfte att 90% av kunderna ska få hjälp inom 5 minuter.

Rapportera
Political shopper, 2007-08-24 12:43:28
Jag tycker man ska vara försiktig innan man börjar prata om att upphäva monopol. I länder där detta har hänt, som bland annat USA och Irland, har medicinerna blivit mycket dyrare. Detta beror på uppköp av de största/starkaste i branschen och sen är det marknadsregler som styr, alltså i praktiken monopol men vinstintresse. Inget bra resultat. Man läser ju i nyheter om pernsionärer som tar tåget till Kanada för att få billigare medicin.

Snarare verkar det som att det är omorganisering och systemförändringar som gäller för att ge ordentlig service. De har ju elektroniska kort, vilket ger dem enorma möjligheter att effektivisera processerna genom att en stor del av arbetet görs i datorer med hjälp av databasen. När jag gick till husläkaren skickade han en beställning direkt till Apoteket med hjälp av datorn, så den var färdig att hämta inom 5 minuter ungefär, fastän de rekommenderade en kvart.

När jag väl var där var det ju kölapp och evigt väntande som vanligt. Kan de inte använda IT för att göra det smidigare för sjuka människor?

Sen kanske sunt förnuft på kunders sida också hjälper som att undvika lunchtimmarna etc.

Rapportera
Johan Andersson, 2007-08-01 15:44:56
visst är det jobbigt att vänta så varför går du inte bara före alla andra va??
tror du att dom kan rå för att det blir mycket kö??
det är inte bara du som lider så varför ska just du klaga va?
ska du få gå före bara för att du inte orkar vänta??

tack

Rapportera
JonG, 2007-07-31 10:50:55
Jag brukar "predika" lite för mina medmänniskor i köer och påpekat att "när vi väntar kostar vi ingenting" för företaget!
Brukar också förklara lite om hur ett kvalitetsföretag agerar när köerna växer, kundtillstömning är ju Poissonfördelad (kunder kommer i klump) då sätter man omg in mer personal i kassan.
Alltför få tycka vara medvetna om faktumet att väntande kunder inte kostar något och att många företag satsar hårt på det faktumet och att de flesta bara accepterar...

Rapportera
Henrik, 2007-07-30 13:51:40
Apoteket borde (som många andra företag med kassaservice) ha speciella kassor för de som vill prata av sig, nån typ av "jourhavande medmänniska-kassa".
De andra kassorna har du max 1 minut på dig att klara av ditt ärende.
Inets datorbutiker i Göteborg har ju val vid nummerlappsautomaten:
1. Man vet vad man vill ha
2. Frågor om produkter

Rapportera
Thomas, 2007-07-15 23:30:18
Förresten, vad hände med receptlådan där man kunde lägga sitt/sina recept och hämta ut dem senare? Om det är den kassan du menar att man behöver kölapp till så är det helt fel. Jag tycker att man ska uppmuntras till att lämna in receptet i god tid, då borde det finnas en snabblucka där man bara hämtar ut sin medicin. På det sättet ser alla köande de som går "före i kön" och tar efter beteendet, nämligen att planera sina uttag och lämna in receptet. De som äter samma medicin regelbundet kan ju även prenumerera på sin medicin. Jag tycker Apoteket kommit ganska långt, och vi ska vara glada över att vi har ett Apotek med ett sånt enormt sortiment. I större delen av Europa skulle detta vara ren lyx.
Rapportera
Thomas, 2007-07-15 23:22:23
På Apoteket i �kersberga Centrum står apotekstanterna (och -gubben) och väntar på att det ska dyka upp en kund! Tänk vad olika det kan vara!
Rapportera
Masken, 2007-07-15 20:06:44
Jag blir bestört när jag läser Apotekstanten. Det kan inte vara kul att stå där och göra folk irriterade, antingen för att man har bråttom när de vill ha hjälå, eller för att de efter i kön blir arga. Då är det ett systemfel och jag tror att systemfelet är monopol som får cheferna att bli slöa och omöjliga att få bort. Ge de bra Farmacepterna möjlighet att byta arbetsgivare!
Rapportera
Apotekstanten, 2007-07-15 19:06:22
Sista gången, ska försöka hålla tyst...Tro mig, vi försöker jobba effektivt, men allt går inte smidigt på Apoteken. Ibland kan det ta min kund 4 minuter att bara ta fram sin leg, då är tiden ute. Då ska hennes recept lämnas över till nästa farmacevt... Det ska gå snabbt, ingen info i onödan till kund och vi ska ändå sälja in alla internettjänster, som iof kan vara bra, MEN till rätt kund. (Cheferna vill att alla ska gå med i detta.) Därför går det inte snabbt, vi är inte effektiva, vi tar oss tid för den kunden vi har framför oss, och då växer köerna. Vi vill att alla ska va nöjda, men det går inte ihop för oss. Svårt att lära gamla apotekstanter att sitta... Men om ett par år får vi nog se om Apoteket AB överlever eller kedjorna tar över. Vi får väl se om farmacevterna kan anpassa sig och sälja, sälja, S�LJA!!!
Rapportera
Micke, 2007-07-15 15:23:19
Jag förstår att det är en frustrerande situation, både för er och för era kunder. Problematiken ligger förmodligen på "högre ort". Chefer som inte tar sitt ansvar och det faktum att anställda inte känner att det är "högt till tak" och därmed inte vågar säga sin mening utan rädsla för att bli utstött. Detta är ett stort problem och jag anser det vara chefernas uppgift att styra upp. Känner personalen inget stöd blir det heller inget motiverande eller utvecklande jobb att utföra, utan det kan bli slentrian och som du beskriver det "obekväma anställda".

Jag anser dock i alla fall att personalen måste säga ifrån, annars blir det som en tidsinställd bomb som kan brisera närsomhelst och verkligen dra ner företaget med bottenrykte. Man måste våga gå ihop och tillsammans trycka på rätt knappar, konstruktiv kritik, och förhoppningsvis då få gehör.

Det finns många yrken där anställda blir utskällda till höger och vänster, ibland helt utan anledning, men det gäller att fortsätta visa en positiv sida och att jobba effektivt, det ger resultat i längden och när kunder ser att personalen kämpar och sliter så ger det de flesta kunder lite mer tålamod. Hoppas jag uttryckt mig lite mer konstruktivt nu än i mina föregående inlägg, menar egentligen väl, lät lite väl hårt det jag skrev innan, ber om ursäkt för det. mvh

Rapportera
Apotekstanten, 2007-07-14 16:01:28
Tror du att JAG gillar vårt nya kösystem, Micke? Systemet är genomfört i stort sett över hela landet och vi som inte kan få ner kötiderna "straffas" genom sämre löneutveckling osv. Dessutom är det alltid extra roligt att vara glad och nöjd när man blir utskälld varje dag, suck! Dessutom om vi uttalar oss negativt internt om detta, stöder vi inte vår arbetsgivare i önskad riktning och blir obekväma anställda.
Rapportera
till Apotekstanten /Micke, 2007-07-14 10:55:56
Det spelar väl ingen roll om man fattat vad det går ut på eller inte?! Sålänge det går så otroligt sakta och kösösteme inte fungerar så som det var tänkt är det fullständigt ovidkommande om man fattat eller inte.. vad pratar du om?
Rapportera
Apotekstanten, 2007-07-14 05:13:31
Tro inte det kommer att krylla av farmacevter i framtiden bara för att monopolet försvinner 2009. Det finns fortfarande massor med 40-talister som ska pensioneras. Antagligen kommer det att finnas mycket mer okvalificerad personal på apoteken som bara kan sälja. Förhoppningsvis fler arbetsgivare för oss i storstan och kanske bättre lön. Jag tror dock inte medicinerna blir billigare då.
Ett stort plus till Magnus, som tydligen har fattat vad apotekets kösystem går ut på. Det är det inte många som har...

Rapportera
Sven, 2007-07-14 01:12:13
Problemet är mycket lätt att lösa. Anställ mer personal! Tänk dig, att när du går in på Apoteket står några utvilade, tjänstvilliga och leende farmaceufter bara och väntar på att få serva dig. Inga utarbetade, tröttkörda och desillusionerade (med halvtaskig lön) som idag, som slåss mot en oförstående företagsledning, som har kravet från uppdragsgivaren (staten) att leverera en positiv rörelsebalans. Går det inte ihop sig tar vi bara ut det på skattsedeln. Det gick förr och så vill medborgarna ha det!
Rapportera
en som är trött på apoteket, 2007-07-14 00:40:27
har bott i fyra olika större städer i sverige och besökt i vart fall 2 apotek i varje stad. Slöare personal får man leta efter, släpar sig fram över golvet i sina ortopediska tofflor och skiter FULLST�NDIGT i att kunderna mår dåligt/har bråttom osv... det är så fruktansvärt dålig kundservice så hade man haft råd skulle man köpt upp hela apoteket ab bara för att kunna sparka hela bunten som jobbar där och in med nya friska vindar!!!!!
Rapportera
Magnus, 2007-07-14 00:35:35
Tanken måste ju vara denna: har du ett recept som snabbt kan expedieras så görs det hos receptarie "A". Har du flera recept som tar längre tid att expedieras slussas du vidare till receptarie "B". Hos "B" blir det trögt men det flyter på hos"A", hoppas man! Sedan betalar du i kassan där det inte sitter nå´n receptarie, utan ett kassabiträde. Det blir billigast så och bara en kassa att räkna! Att det är så trögt idag jämfört med "förr" kan bl.a bero på att oavsett vad som står på receptet så ska billigaste medicin expedieras. Alltså, har läkaren skrivit ut nå´t dyrt så ska det ersättas med likvärdig medicin till billigaste pris. (och läkarna, dom vet ju inte vad som är billigast!) Det tar tid och kunden ska informeras. Men skäll bara inte på personalen, det är inte dom som bestämt ordningen.
Det där med monopol är ju oxå intressant. I Tyskland där det inte finns nå´t monopol bestämmer apoteksägaren vad som ska finnas i sortimentet. Där kan man alltså få gå till flera olika apotek för att få tag på allt man ska ha. En liten tanke levererad i debatten!

Rapportera
Anna, 2007-07-13 22:45:44
Dåligt svar! Har Aldrig(!) varit med om att inte(!) ha fått köa när jag ska hämta ut nått och ändå har jag varit på många olika apotek i Göteborgs stad vid olika tider! Inte bra när man har tex allergier m.m och låter recepten bli liggande för att man inte orkar köa i timmar på apoteket!
Rapportera
Kristoffer, 2007-07-13 17:50:17
Vilket otroligt platt och totalt intetsägande svar... proffsigt, opersonligt och värdelöst, grattis, Apoteket!
Rapportera
Apotekstanten, 2007-07-10 23:04:38
Att köa på apotek är inte ett måste! Använd spartjänster och internet som får apoteket att knyta dig till dem som kund. Monopolet försvinner 2009, håll ut! Vi som jobbar på detta bolag anser att deras=ledningens "visioner" och mål är absurda. Anställningsstopp och trots det löfte att 90% av kunderna ska få hjälp inom 5 minuter. HAHA! Systemet är genomfört i stort sett över hela landet och vi som inte kan få ner kötiderna "straffas" genom sämre löneutveckling osv. Dessutom är det alltid extra roligt att vara glad och nöjd när man blir utskälld varje dag, suck!
Rapportera
Annica, 2007-07-10 20:15:02
Tyvärr har apoteket inte besvarat min fråga utan bara skrivit några innehållslösa floskler. Genom detta svar har apoteket i o f s manifesterat vilken syn de har på kundservice och kundbemötande. Jag känner mig dock ändå lämnad som ett stort frågetecken och jag tror inte heller att apoteket egentligen själva är särskilt nöjda över eller betjänta av sitt svar. Skulle det inte vara så blir jag riktigt rädd. /Annica
Rapportera
Perra, 2007-07-06 22:41:54
Har man monopol behöver man ingen kundvänlighet.
Rapportera
Perra, 2007-07-06 22:40:31
Svaret från Apoteket Hjorten är ju bara nys. Allt detta styrs uppefrån centralt håll. Jag har en bekant som jobbar på ett apotek i stockholmstrakten som säger samma sak som vi kundfer. Varför de infört en sämre ordning än tidigare vet bara dom som infört det, och deras konsulter. Mra klagomål på Apoteken är befogat till de ändrar dessa idiotiska system.
Rapportera
agakhan, 2007-07-05 14:13:46
Att företaget svarade efter 16 dagar och 16 timmar säger allt om deras serviceanda.
I Göteborg på apoteken är det samma sak med väntetiderna. Personalen är slöa och ointresserade och med en attitude som om apoteket är till för dem och inte för deras kunder.
Har sedan en tid använt deras Internetservice som är enastående bra. Beställer medecinerna på nätet och hämtar ut dem på lokala apoteket i icke recept kassan.

Rapportera
Anna, 2007-07-04 17:32:50
Apotekets svar är befängt. Jag har ALDRIG varit inne för att hämta ut recept utan att ha behövt vänta en försvarlig tid. Varför påstår de attt annat är fallet? Och den opersonliga signaturen från Apoteket bemötte inte heller frågan om varför förinlämnade recept och ska behöva köa för att hämtas ut. Undanflykter rakt igenom!
Rapportera
Tindra, 2007-07-04 14:04:58
Håller med Peter!! Bort med monopolet. Nu vet ju Apoteket att vi måste gå dit för att hämta medicin, hur mycket är man villig att skärpa sig då??
Rapportera
Anna, 2007-07-04 12:12:58
Hela kösystemet verkar bygga på att de som har flera recept ska få långa väntetider. För att de med få recept ska expedieras direkt får gamla och sjuka med mer än två recept orimligt långa väntetider. Apoteket behandlar sina "bästa kunder" sämst.
Rapportera
Per, 2007-07-02 16:44:16
DÃ¥lig stil att apoteket inte svarar.
Rapportera
Sven, 2007-07-02 15:53:43
Samma typ av kösystem hade man i gamla �sttyskland. Att ta betalt i utgångskassor blir väl billigare för Apoteket eftersom personalen där inte är farmacevter. Monopolföretaget Apoteket sätter kunderna i andra hand och lönsamheten i första.
Rapportera
olivianne, 2007-06-30 18:41:59
Det är bara i monopolliknande verksamheter sånt händer - statligt, eller elbolagens oligopol. De behöver inte bry sig. �r branschen utsatt för konkurrens så tvingas de anpassa sig till kundernas önskemål - annars sticker vi!
Rapportera
marcopolo, 2007-06-19 17:01:51
Apoteket borde skynda sig att få ordning på servicen, för det är bara en tidsfråga innan monopolet faller och då gäller det att vara redo för kunderna - får då kan de faktiskt gå någon annanstans.
Rapportera
Annica, 2007-06-19 14:18:29
Jag trodde i min enfald att det fanns en speciell kö för de som redan lämnat in sitt recept, men icke. Kan dessutom tillägga att de inte hade expedierat mitt recept när jagkom vid samma tid dagen efter, trots att de sagt att det skulle vara "klart för uthämtning" dagen efter. Inser idag vad "klart för uthämtning" betyder. Att jag ska stå i den långa kön. Fortfarande sur på apoteket.
Rapportera
FLOoden, 2007-06-19 13:06:32
"... när man redan lämnat in sitt recept dagen innan så skall man likväl ställa sig i samma kö för att hämta ut receptet!...", "...Expedieringen tar ju bara ett par minuter, det är ju det eviga köandet som tar tid och som man vill slippa..."

Väldigt nyfiken på vad, om, de svarar på detta. Vari ligger vinsten som sagt.

Rapportera
Cicci475, 2007-06-19 12:55:39
På apoteket Hjorten i Norrköping är det precis samma sak. Behöver man ha medicin på recept beror det ju oftast på att man inte mår så bra och då behöva köa i evigheter gör ju inte direkt så man mår bättre..
Rapportera
piah56, 2007-06-19 00:19:08
Vet hur du känner dig Annica.Har varit på lasarettets apotek i v-ås.Helt värdelöst.Trodde inte det var sant.Hallstahammar apotek däremot har bara 1 kö för recept.Du gör allt i samma kassa.
Rapportera
hanna, 2007-06-18 18:15:40
Så är det Peter - man kan bli trött på rörig hantering efter monopolets fall gällande el och telefon. Fast innan var det ju sjuka leveranstider och man hade inga alternativ. Dessutom beror många av problemen idag på att t.exs Telia äger stationerna fortfarande och att de andra operatörerna missgynnas. gammal monopolhantering alltså. Jag tycker Ica och Willys är lysande på att sälja mat och de kan säkert sälja enklare mediciner också utan problem.
Rapportera
Peter, 2007-06-17 19:59:02
Det är just brist på alternativ som leder till detta. Monopol har fördelar, men i det långa loppet vinner alltid konkurrens. Hade du kunnat välja ett service medvetet företag så hade nog apotekets ansvariga tänkt till en gång extra. Hoppas på att apotekets monopol försvinner!
Rapportera
Rapportera kommentaren:


Veckans fråga

Har möjligheten att handla via internet ändrat dina konsumtionsvaror?
Ja, jag handlar mer
Nej, ingen skillnad
Ja, jag handlar mindre

Pål Burman, VD, Fairshopping.se.
Innovativ kundvård på webben - när kundklagomål blir affärsutveckling.

Klicka här för att se klippet!

 

Se Fairshoppings VD prata om uppsökande kundvård!
Klicka här för att se klippet!

............................................

Följ oss med hjälp av RSS

Hur besvarar jag som företag ett inlägg på Fairshopping?

Fairshoppings policy

Få FS-nyheter till MSN

Tipsa en vän!

Nedan kan du tipsa en vän om Fairshopping.