Fairshopping

Krav på elräkning på 38.000!

Fick en sk avräkningsfaktura från Fortum på nära 38.000!! vilket motsvarade 4-5 gånger den normal elförbrukningen sedan tidigare. Påtalade detta för dem via deras osannolikt tröga mailkundtjänst. Drygt 10 dagar mellan varje svar....): Efter tre vändor med mails framhävdade jag fortfarande att en kontroll måste göras av deras system eftersom det omöjligt kunde vara korrekt. Sent om sider, endast pga av min envishet visade det sig att allt var fel pga av en systemomläggning..!!! De bad om ursäkt och bad mig glömma allt... Intressant hur elbolagen jobbar, dvs hade jag betalat och inte stått på mig hade de tjänat 38.000!!! på något som var helt fel. Många skulle knäckas totalt av detta. Osannt att de får hålla på. Elbolagens sätt att hantera faktureringen måste börja ifrågasättas starkt. dags att sättta detta under lupp!! Eller vad säger ni andra?

Relaterade länkar från Fairshopping:
Mer om Fortum hos Ekonominyheterna.se!
Mer om Fortum hos Sesam!


Share


Skickat till Fortum 2007-05-02 17:06:37

183 personer ville ha svar!

Företaget har svarat och vill-ha-svar-knappen är stängd.

Men det är alltid öppet att kommentera.

Företagets svar

Bästa kund,
Vi är naturligtvis inte alls nöjda när någon av våra kunder drabbas av fel och dessutom inte får en tillräckligt snabb hantering från oss. Jag ber återigen om ursäkt för det som hänt. Vi arbetar hela tiden med att förbättra vår service och införde för ett par år sedan Fortums Kundgaranti. Kundgarantin är en del i vårt förbättringsarbete som är till för våra kunder när vi inte har gett dem den service de kan förvänta sig. Är man sedan inte nöjd med hur ett ärende har skötts så kan man vända sig till vår kundombudsman som kan pröva ett ärende.
Är det något mer vi kan göra för dig när det gäller ditt ärende ber vi dig kontakta vår kundtjänst på 020-46 00 00 eller maila på kundservice@fortum.com
Fortum Kundservice

Företaget svarade 2007-05-04 18:07:47

Vad tycker du om svaret?

Medel: 1.5
Företaget svarade efter 2 dagar.

Kommentarer

Du måste logga in för att kunna kommentera!
frekar061, 2009-08-12 18:47:53
Jag håller helt med dig, vi borde granska EL-bolagens faktureringssätt.
Rapportera
gabor, 2007-09-30 00:19:06
Jag har all fall nu nytt el avtal ett år nu ,
Jag har flytt från lägenhet till ett hus.
Ja tjejen ,
Jag blir skärmd .!
Kanske jag ska köppa kärnkraft av vatten kraft som bygger ut bord bli biligare el ,

Haft fortom i ca 4 år , sist året sänkt ja rejält i lägenhet strömfrbrukning ,

Blir det andra saker , med bergs pump .
ska köppa el lös telefon ,
ja är nog med dra ut masa sladar ,
el apparater dra ström , alltid ovsätt om man stänger av dem telefoner tve , har masa röda knappar , nu på min el utag ,

Jag har nu sålt tven för slippa 2000 kr extra avgifter
För att kunna kring avgifterna lagligt
Köper ja en data skärm med Hd reday utan tv anten motagare koplar datorn ser på film som ja hyra via dvd . eller betalar en internet sida i usa för se på tve seri ,

Kan inte i lagens namn ta avgifter ja har inte i huset ända anten motagare ,

Med elen då , jo komer en sak som komer gör alla företag som säljer el , överflödiga på marknden Att vinna ut el genom sitt eget dricks vatten , till bilar hus hus jap , I vatten finns en monykul ,

bättre etanol , komer gör masa stor förtag i kunkurs i framtiden , när tekninken är snart färdigt Inte många år kvar , snart kan vi kör bil på med vatten , vi kan dricka vatten efter det har användt återvande dricks vatten , Tänk på alla som har egen brun eget vatten , som ja ,

då ska ja hellere ta lån , bo dö i huset , små pengar i livs tid .

så länge inte komer en sten slår ner på oss från rymden , 2036 , då kvittar det ju hur ren naturen är ,

tanke ställer , fan låna pengar köpp ett eget vind kraft , just nu ska lämna bidrag bli peng sugen som andra stor förtag , kan dem kan vi också

Eller stor demstartion , ute på gatan med alla , minst 2 miljoner vill ja gänra se som kräver kontrollerd normal el priser födbud mot bonusar system mot fallskärmavtal ,

ja värdlen komer alltid vara orättviss häsnlös de som jobbar i kina inden som vi köper kläder , inte fan får de såna löner som vi har , 70 talet hade vi bilig el kläd industrin

vart tog jobben vägen , ja haft svårt få jobba är 32 år svart år med ungerskt namn som fått bara bråka , om rätt till betal jobb aldrig pratik

fattar inte var för de är så svårt lag ställa lagar som ska vara för oss vanliga människor som ska ha rätt till nomral el priser jobb , rätt till drälig liv





Rapportera
Alexander, 2007-09-20 01:24:39
Fortum har "av misstag" tagit för mycket betalt av mig.. 10.000 under loppet av två år. Nu har de upptäckt felet och skickat en kreditfaktura. De gav sig själva en hel månad att betala. Förfallodatum har nu passerats och fortfarande inga pengar. Ringde till Fortum och frågade vad dom pysslar med. "Ekonomiavdelningen har otroligt mycket att göra" var svaret. Delar av pengarna har ju egentligen varit mina sedan 2005-07-01 men i deras händer pga överfakturering. 2007-09-20(3 dagar efter ett förfallodatum dom själva valt) saknas pengarna fortfarande på mitt konto. Imorgon tänker jag åka till tingsrätten och begöra Fortum Markets i konkurs. Samt registrera fortumkund.com och sprida ryktet. Några bra web-masters som har lust att hjälpa till?!?
Rapportera
el, 2007-08-21 20:49:55
Elbolagen bara suger ut pengar
fy f-n borde bojkottas

Rapportera
Karl XII, 2007-06-07 09:30:54
Vadå bra svar ? En ursäkt på att man skrämt livet ur en person med krav på 38.000 kr! Klart kunden ska ha kompensation för ett så drastiskt fel.
Rapportera
klarsynt, 2007-05-25 20:18:11
Deras kundombudsman borde ha en egen mailadress och telefonnummer! Inte ska kunderna behöva gå via kundtjänsten, med deras väntetider.....
Rapportera
Fd Fortumkund, 2007-05-08 07:00:16
En ursäkt räcker inte, det skall var en rejäl ekonomisk ersättning för den ångest och besvär som ett så stor fel orsakat. Hur gör Fortum, även andra, om kunden missat en inbetalning. Inte räcker det med en ursäkt utan det blir en straffavgift.
Rapportera
Arg, 2007-05-07 16:52:12
Jag har bara dåliga erfarenheter av Fortum. Omöjligt att komma fram till kundtjänst och sen retar jag mig otroligt på alla konstiga avgifter och taxor som äter upp vår hushållsekonomi. Bläää...
Rapportera
PS, 2007-05-07 08:53:26
�ven jag har fått en faktura på strax över 30 000. Det visade sig att den egentligen tillhörde ett bolag som hade gått i konkurs som satt 3 våningsplan ner. De hade ingen annan att skicka den till så det chansade på min lägenhet. Efter lite tjavs så fick jag precis samma svar, "ber om ursäkt". Tack för några sömnlösa nätter!
Rapportera
Linus, 2007-05-07 08:24:48
Tycker att Fortum ger ett bra svar. De erkänner att de gjort fel och berättat hur man kan lösa problemen. Flera kommentarer tycker ändå det är dåligt, men jag tycker att alla kan göra fel och ber man om ursäkt tycker jallafall jag att man ska få en andra chans!
Rapportera
pripps68, 2007-05-06 15:01:57
Vilket skit tycker dom kör med maffia metoder nya elmaffian och sen deras så j--la dåliga bortförklaringar ..
..

Rapportera
P, 2007-05-04 22:10:39
Fint svar. Men vad är väntetiden på mailet eller samtalet man skickar till angivna nummer eller e-mail? Denna branch skiter i konsumenten.
Rapportera
El, 2007-05-04 21:31:58
Det var väl någon hög chef på Fortum som inte tyckte att bonusen räckte till så han körde en rövare....
Rapportera
joker - som menar allvar, 2007-05-04 20:42:02
Bra att ni svarar - men det här är fel svar. Jag tror inte jojje är ute efter någon efterbehandling och ersättning (han har säkert en brandvarnare redan:)). Han vill inte att sånt här ska hända igen!!! Det måste vara jätteobehagligt att få en sådan räkning och sedan gå och vara osäker på vad som ska hända med dem. Jag vill veta om det finns gränser där ni själva reagerar. Om en räkning freakar ut så här - har ni ingen larmklocka som säger - "kolla upp det här"? Jag tycker ni borde ha det.
Rapportera
Erik, 2007-05-01 14:46:01
Fortum har inte svarat på någon av inläggen, tycker det är väldigt dåligt gjort av de!
Rapportera
Tjuvaktigt beteende, 2007-04-18 15:18:59
Av princip skall man polisanmäla.
�ven om det kommer från ett seriöst bolag.

Brottsrubricering: Misstänkt bedrägligt förfarande

Det borde lära Fortum med flera att de måste ha kontrollfunktioner i sina datasystem.

Rapportera
Joker, 2007-04-17 22:06:42
Det är nästan roligt när du skriver att de bad dig om ursäkt och "glöm allt". Om du inte glömt hade du fått en ny räkning då?:)
Berätta nu hur ni ska undvika sånt här!

Rapportera
Göran, 2007-04-17 20:00:09
Fortum svara då!
Rapportera
Lisa, 2007-04-17 19:59:33
Ja en jätte bra ide Jack! Man skulle få en helt annan bild över hur mycket man gör över med och direkt kunna koppla detta till vad man gjort annorlunda den månaden mot förra
Rapportera
Jack, 2007-04-17 14:32:47
Det borde i princip vara möjligt att läsa av sin mätare i kronor. Med lite modern teknik kan priset för stunden ligga med i mätaren så att du kan se vad du har för rörlig kostnad i pengar. Då skulle det kännas mätbart och meningsfullt att spara el! Nu blir jag mest förvirrad (och deppad) av räkningarna.
Rapportera
Biohazz, 2007-04-17 14:23:22
För ca 15 år sedan fick mina föräldrar en el räkning på över 1,5 miljoner till en villan på 160 kvm. Nog för att det var en kall vinter men ändå. Pappa ringde naturligvis och klagade och det visade sig att ett (,) komma tecken hade hamnat fel (j--ligt fel). Pappa har ramat in den räkningen. Hahaha tur att folk vågar ringa och klaga. Dok var det inte fortum då utan Nacka Energi
Rapportera
Ronny, 2007-04-17 14:18:33
Min mamma fick en elräkning för några år sedan som var på runt 5000kr. kommer inte ihåg vilket bolag det var. Och då visade det sig att dom har gjort fel i sina beräkningar sen 5 år tillbaka så hon hade betalt för lite under alla dessa år. Så det var bara att betala och se glad ut. Får man verkligen gå tillbaka på det viset.

Tur att du stod på dig

Rapportera
Frasse, 2007-04-17 12:37:10
Jag håller med. Hur vill Fortum att det ska fungera?
Rapportera
Anders J, 2007-04-17 09:01:47
Håller med Tina, de måste kunna lägga in i sitt datasystem att blir siffran för stor på en privatperson så ska man kolla upp detta lite mer. Summan vi pratar om är så pass stor att den kan förstöra många svenskars ekonomi för en lång tid framöver ifall de måste betala!
Rapportera
Tina, 2007-04-16 11:14:08
Jag vill veta vilka regler som gäller för så stora fakturor. De kan väl inte hanteras som alla andra?
Rapportera
Maria, 2007-04-16 09:18:08
Ja 38000 då känns de som företaget själva måste förstå att något måste vara fel. För du har väll inget slott eller liknande i storlek du värmer upp :)
Rapportera
Catwoman, 2007-04-16 07:25:13
Jag håller med. Jag har dessutom svårt att få en klar bild av vad den rena förbrukningen är på min faktura. Den är uppdelad i perioder och grupper så det är svårt att se vad som är vad.
Rapportera
Kristina, 2007-04-15 23:20:23
har de ingen gräns, så att fel över 10 000 får prioritet, fel över 30 000 kr tar man itu med på dagen. Det är ju nästan omöjligt att få sådana räkningar
Rapportera
Krister J, 2007-04-15 23:13:49
Att göra fel på 38000 är osannolikt.
Men att sedan låta det gå tio dagar mellan svaren...De borde förstå hur man som privatperson lider av ett fel på 38000.
�ven om man har rätt så är det obehagligt tills det är löst.

Rapportera
Rapportera kommentaren:


Veckans fråga

Har möjligheten att handla via internet ändrat dina konsumtionsvaror?
Ja, jag handlar mer
Nej, ingen skillnad
Ja, jag handlar mindre

Pål Burman, VD, Fairshopping.se.
Innovativ kundvård på webben - när kundklagomål blir affärsutveckling.

Klicka här för att se klippet!

 

Se Fairshoppings VD prata om uppsökande kundvård!
Klicka här för att se klippet!

............................................

Följ oss med hjälp av RSS

Hur besvarar jag som företag ett inlägg på Fairshopping?

Fairshoppings policy

Få FS-nyheter till MSN

Tipsa en vän!

Nedan kan du tipsa en vän om Fairshopping.